kawan2 blogger ku (

Sunday, July 22, 2012

menu berbuka ramadhan ke2

assalam..

selesai sudah 2 hari kita berpuasa...
x lama lagi, sedar2 je dh masuk mlm raya...

meriah FB aku dgn status2 menu berbuka masing2
apa yg aku perasan, thn ni ramai yg masak sendiri...memasing mengelak dgn bazar...
nape perlu memborong segala mcm makanan di bazar, sedangkan bila berbuka, kita mmg x leh nk mkn byk pun..
mkn ala kadar je, dh pun kenyang..sape nk abiskan segala macam makanan tu kan...

aku pun masak seperti hari2 biasa....
cuma bertambah 1 menu kuih muih ..
sbb kekadang bila dh kul 9-10, terasa lapar pulak..


nasi ayam berempah dan kuih cara manis melengkapi juadah berbuka kami ari ni

nasi ayam tu en garpil request ayam berempah..bila aku just perap sos tiram je..


utk resepi nasi ayam, aku pernah masukkan disini

dan utk resepi ayam goreng berempah pula aku just kisar bwg besar, bwh putih, lengkuas, halia, dan serai
pastu tambah 1 sudu besar serbuk kunyit dan 1 sudu teh garam
perap ayam ngan bahan2 ni dlm 1 jam


kuih cara manis ni pestime aku buat sejak kawin
dulu2 masa bujang, pernah juga buat kat kg...
cuma biasanya mama siap bancuh
aku cuma masuk acuan je..heheheh

masa nk buat ni, aku malas lak nk gugel resepi
so, main agak2 kepekatan dia...

bahan2:- dpt anggaran 12 pasang (24 keping)

1 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan santan- kepekatan sederhana
1 biji telur
3-4 helai daun pandan
beberapa titis pewarna hijau
1/4 sudu teh garam
sedikit gula (aku guna gula castor)

cara:

masukkan santan ke dalam blender
masukkan daun pandan
kisar sampai daun hancur
tapiskan 

bersihkan blender, masukkan kembali santan tadi
masukkan semua bahan lain kecuali gula
kisar sampai semua sebati

panaskan acuan kuih cara
guna api yang paling kecil
sapukan sedikit minyak kedalam lubang acuan (guna daun pandan)

isikan adunan ke dalam acuan hingga hampir penuh
sudukan 1/4 sudu teh gula
tutup permukaan acuan dgn tudung periuk
biar selama 1-2 minit
kuih telah masak bila nampak berubah warna...




7 comments:

Asyifa Mustaffa said...

kuih cara ~ kuih wajib buat tiap kali pose...hehe....tp baru 2 hari puasa nie...x sempat lgi....

norhanim md zain said...

Memang puas hati sangat bila dpt hidang masakan utk keluarga:-) kuih cara my faberet.

ieda said...

sedapp kuih cara ..
tapi akk lebih suke cara berlauk ;)

FatihaNur said...

salam....kuih faveret ni...tp paling faveret tetap seri muka...

lynn kamarul said...

sedap =)

cuba memasak said...

terima kasih ...nak resepi nie ye

Anonymous said...

Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other sites?
I have a blog centered on the same information you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my readers
would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free
to send me an email.

Here is my weblog; sizegenetics ()

jejak

free counters