kawan2 blogger ku (

Saturday, July 14, 2012

(murghi karai) ayam karahi

assalam...

korangss masak apa ari ni?
aku tutup dapur tghari ni...

tp ari ni aku nk kongsi 1 menu yg aku masak minggu lepas tp x dan nk masuk sini...
ayam karahi..atau murghi karai
dgr nama pun dh tau kan masakan ni dr mana..
masakan ni pemes belas2 pakistan...india atau yg sewaktu dgnnya...

menu ni asalnya diperkenalkan oleh kak Siti Suratman atau dikenali juga Siti one..
kalo sesapa yg berkecimpung dlm dunia fotopages dedulu mmg kenal le ngan kak CT ni...
tp skang semua melepak kt fb je la...

kisahnya, kami baru je bergathering utk geng2 xFP..
so, kak ct bwk murghi karai ni..
agak tertarik ngan rasa dia..aku pun minta resepi dari kak ct...
ada gak aku google2 resepi ni sbb nk tgk gambar2...
dan kebanyakan resepi mmg hampir sama ngan resepi yg kak CT bg.,...

so, utk selaraskan dgn stok yg ada kt umah, resepi kak CT aku gabung, suai padan dan edit skit2 dgn resepi2 dr  internet....


sekilas rasa, seiras2 rasa kari yg kita biasa mkn...
sbb bahan2 campurannya pun bahan2 yg digunakan utk buat rempah kari
murghi karai tu sendiri membawa maksud 'kari ayam'

cuma ada penambahan beberapa bahan menjadikan menu ni agak lain skit...
menu ni mmg dimasak pekat mcm ni...
so, sesuai utk mkn ngan nasi, roti atau sesuai jugak utk hidangan raya utk cicah ketupat

Ayam Karahi

bahan:

1 ekor ayam- potong kecil
2 biji bwg besar- cincang dadu
3 biji tomato- cincang dadu
1 inci halia- cincang halus
3 ulas bawang putih- cincang halus
2 tangkai daun ketumbar- hiris kasar
1 biji cili hijau- hiris
1 biji cili merah- hiris


bahan rempah: (satukan)

1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil serbuk ketumbar
1 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam (kasar)

cara:

1) panaskan minyak, masukkan bawang besar, bawang putih dan halia- biar hingga bawang agak kelayuan
2) masukkan bahan-bahan rempah- biarkan 3 mnt- tambah sedikit air jika terlalu kering
3) masukkan tomato dan sebatikan
4) kemudian masukkan ayam dan daun ketumbar bersama 1/2 cawan air
5) biar hingga kering kemudian masukkan cili hiris
6) perasakan dengan garam 



1 comment:

Anonymous said...

confirm the gear over for damage, and order when it works.
Take photos from the top of a hill, or off the side of a yacht.
The best dance school in Boulder can provide a comprehensive lesson on basic dance steps and movements.


Take a look at my blog post photography tips for beginners

jejak

free counters