kawan2 blogger ku (

Sunday, October 7, 2012

ayam masak masam manis

assalam...

ari ni mmg hari cuti secutinya
nk buat ape pun malas
nk kuar pi beli brg dapur pun malas

sudahnya mkn je apa yg ada..
suai padan je bahan2 yg amat terhad tu...


3 menu simple ini melengkapi lunch kami ari ni
simple dan tempoh memasak yg sgt cepat
-sambal bilis
-ayam masak masam manis
-ikan goreng


ayam masak masam manis ni masak main campak je
apa yg terpikir nk letak

bahan:

2 ketul dada ayam dipotong kecil
2 sudu besar cili kisar
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos tomato
1 biji tomato masak
1 biji bwg besar- dihirs
sedikit halia- dihiris
cili merah- hiris
2 ulas bwg putih dihiris
1/2 kiub ayam megi

cara:

gaukan ayam dgn garam + kunyit
goreng separuh masak
alihkan dr kuali
guna minyak yg sama, tumiskan bahan2 hiris

kemudian masukkan cili kisar dan semua sos
masukkan 1 sudu kecil gula dan masukkan juga kiub ayam
tambah sedikit air 
masukkan ayam dan tomato
sebatikan dan biar hingga ayam masak sepenuhnya





2 comments:

laskar pelangi said...

suka suka:)
ayam masam manis senang je kan nak masak dia..xdelah leceh sangat nak sediakan bahan2:)

Asmah Yusof said...

Salam cida...
lauk campak2 pun sedap...kalau lauk baling2 pulak mcmne plak sedapnya...hehe..sedap la cida..asz lauk2 macam nie yg lg licin mkn...hehe

jejak

free counters