kawan2 blogger ku (

Sunday, December 30, 2012

Kari Kepala Ikan


assalam...

sape suka mkn kepala ikan?
ada yg x suka ke?
tp kalo masih belajar, org kata x elok mkn kan..

aku yg dh x muda ni, belasah je la...
sodapppp tu..
lagi2 kalo kepala ikan merah
aku n en garpil mmg suka sgt

masa jalan2 kat pasar tani, ternampak kepala ikan merah ni
mmg langkah x lepas la...


biasanya aku akan masak kari je la...
kekadang je wat asam kari...
tp lg umphhh lg kalo wat kari

kari aku lak mmg versi x de santan
cuma gantikan dgn air je

aku juga selalunya suka campur2 serbuk kari
pilihan utama rempah kari babas + cap O
tp rempah cap O ni susah skit nk dpt area2 putrajaya ni
so kena buat stok bila blk kg (kedah)

masa menumis juga, aku tambah 4-5 tangkai cili kering utk aroma




kari kepala ikan

1 ketul kepala ikan- terpulang la ikan ape
4 sudu besar serbuk kari ikan- aku guna babas + cap O
1 sudu kecil serbuk cili
1 biji tomato- belah 4
1 biji cili merah
beberapa biji cili api- belah tanpa putus
kacang bendi

bahan tumbuk:

1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih

bahan tumis:

1 biji bwg besar- mayang
3 ulas bwg putih- hiris
1 tangkai daun kari
sedikit halba campur
4-5 tangkai cili kering (basuh dulu) kemudian potong 2

cara:

campurkan serbuk kari + bahan kisar + sedikit air- jadikan pes

panaskan 2 senduk minyak
tumis bahan tumis hingga garing
masukkan pes rempah + air skittttt je...
kecilkan api
masukkan cili merah + cili api + 2 bhgn tomato yg dibelah
tutup tudung periuk
biarkan hingga rempah masak dan pecah minyak
buka tudung, kacau jap, jgn bg kerak
pastu masukkan air- agak2 ikut kepekatan kuah yg dikehendaki

masukkan garam + air asam jawa
masukkan ikan. bila ikan dh hampir masak, masukkan bendi
biarkan jap..tutup api.



8 comments:

JaSSNaNi said...

amboi dia.. makan besar no.. sbb kepala ikan besar..

abah khalisha said...

Mmg sedap kari kepala ikan..mkn plak dgn sambal belacan.mmg ckp sedap

adda syuhada said...

sedapnya nmpak kari kepala ikan nih..kalau dapat semangkuk ni mmg best la..

mama sara nur said...

teringat kat arwah abah mertua akak tgk kari kepala ikan sheida ni, memang feberet dia.
dulu akak pelik gak awat org makan kepala ikan he he sedap ke kepala tu
tp akak layan bendi tu je lah fuhhh sedappp

faa.rosli said...

waaaa..ni kalo makan kat kedai ni mahal ni..huhuhu...sedapnyee

ieda said...

perghh dikkk ...
sedap nooo tgk kari kepala ikan nie ... mak aihhhh

lapoor sudaaaaaaaaaaaaaaaaaa

khairiah khaizu said...

sedapnya cida.....
akak kalo nk makan kari kepala ikan nie akak gi makan roti canai ngan kuah kari kepala ikan....sedap giler, roti sekeping x hbis2 asyik dok kerjakan kepala ikan jer hihi

khairiah khaizu said...

sedapnya cida.....
akak kalo nk makan kari kepala ikan nie akak gi makan roti canai ngan kuah kari kepala ikan....sedap giler, roti sekeping x hbis2 asyik dok kerjakan kepala ikan jer hihi

jejak

free counters