kawan2 blogger ku (

Monday, January 28, 2013

Daging Goreng Halia

assalam....

dah lunch ke?
aku dh licin dah semuanya..heheheh
ari ni wat sup kaki + leher ayam
pastu td tgk rancangan 5 rencah 5 rasa
chef Sherson Lian wat masak daging rusa goreng halia
cam sodap le plak

semalam aku ada beli daging tp lembu la...
so, guna resepi tu, aku pun wat daging goreng halia..
cuma aku ubah skit2 je la

aku abaikan penggunaan tepung jagung utk bahan perapan..chef td letak skit, dlm 1 sudu teh kot
dia juga ada tambah sos tiram dan kicap semasa memasak (selain yg diperap)
tp aku x tambah apa2 dah 
sbb sos2 perapan tu dh cukup rasa...
sodappp...simple...n jap je masaknya



daging ni bhgn btg pinang
beli kat pasar mlm puchong
lembut betul
masak goreng2 je pun lembut
tp daging mahal kan skang... 1 kg btg pinang ni RM26


Daging Goreng Halia

bahan:

300 gm daging btg pinang
2 sudu besar sos tiram
2-3 titik minyak bijan
1 sudu besar kicap cair masin
sedikit serbuk lada sulah

*perap semua bahan di atas selama 1/2 jam

bahan hiris:

1 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
1 1/2  inc halia
sedikit daun bawang
cili merah- buang biji sblm hiris

cara:

panaskan minyak- guna api besar
tumis halia, bwg besar dan bwg putih sampai naik bau
masukkan daging yg diperap
masukkan sedikit je air (dlm 2-3 sudu je)
bila daging dh masak, masukkan cili dan daun bwg yg dihiris
*x perlu garam sbb bahan perapan dah masin

(kalo guna daging btg pinang, tempoh memasak sekejap je...
kalo guna bhgn lain, rebus dulu daging hingga empuk)



3 comments:

norhanim md zain said...

kena dengan nasi lembut panas panas tambah kicap sikit ..pehhhh sedapnya..lapar sgt x sempat nak lunch lagi..

|| A r a W a n i || said...

Agak2 kalau tuko nan ayam ok tak?

Sue @ Nenie said...

Salam..saya pun ada nonton 5rencah5rasa semalam dan suka ngan resipi bebola daging dan rusa masak halia ni...Dah kebetulan ada resipi masak halia sini, CnP jelah dulu..ada masa teringin gak nak membuatnya...

jejak

free counters