kawan2 blogger ku (

Friday, January 25, 2013

Kerabu perut

assalam...ntah bila la punya n3 ni...dok dlm draf je...
so, aku publishkan je...penat ooo amek gambor pastu tersimpan je...

sebenarnya, kerabu perut ni, mmg feveret aku dan en garpil
asalkan dpt perut je, wat kerabu

aku selalu peratikan, kerabu di sini, jarang menepati piawaian tekak aku
sbb kebanyakan hanya letak kelapa yg di goreng
ye la...lain org, lain le cara masaknya kan...ikut negeri memasing
aku dh terbiasa di kedah, letak kerisik (yg dikisar jd pes tu) dan bahan2 lain 
so, bila nk mkn style gini, harus lah buat sendiri je





resepi kerabu perut ala utara

1/2 kg perut - direbus dan hiris
segenggam tauge- celur jap je
3 sudu besar kerisik
3 sudu besar beras- cuci, goreng tanpa minyak dan kisar halus (guna pengisar kering)
1 biji bwg besar- hiris
cili api/ cili besar- hiris
1 sudu kecil pes asam jawa
garam secukupnya

bahan tumbuk:

5 tangkai cili kering- rebus dulu
sedikit belacan
1 biji bwg besar

cara:

satukan semua bahan dlm 1 bekas besar
gaul sebati. sesuaikan rasa. siap utk dihidangkan



5 comments:

Laman Resepi said...

Kerabu pun ada....macam2 resepi jumpa hari ni, man satu nak try nie...

Azian Hasan said...

Anak akak suka makan kerabu tapi belum pernah cuba gunakan perut. Thanks sebab kongsi resepi.

Azian Hasan said...

Anak akak suka makan kerabu tapi belum pernah cuba gunakan perut. Thanks sebab kongsi resepi.

Nooriah Abdullah said...

aduh Cida..
lama nya akak tak makan kerabu perut sedap sngt kalau kat kedah mmg menu kenduri ni kerabu peruttt adoiii teringin lah

Mat Gebu said...

Bikin kecur jeeee....grrr....

jejak

free counters