kawan2 blogger ku (

Friday, January 25, 2013

Milky Strawberry Jelly

assalam...

salam Jumaat...hari yg agak sepi sbb ramai gak bercuti
maklumlah cuti tersepit..heheheh
aku x kemana2..so, keja je la
wpun hati berkobar2 nk cuti gak..huhuhu

sempena hari indah yg sepi ni, meh layan2 mata
haha...


haah..nama omputih skit
sbb nk tulis dlm melayu mcm x berpa siokk plak
bunyinya, 'jeli susu stroberi'
x sedap kan..kan..ngeeeeee


jelly ni terrbuat sbb nk meluakkan stok stroberi yg aku petik belakang umah
haishhhhh...byk le punya petik..keh..keh

en garpil beli kat mana ntah
lupesss plak nk tanya

tp bila dh buat jelly ni, x byk pun yg luak
byk lg seteroberi tu nk buat apa heh sblm kebusukan

sonang jo jelly ni
aku beli jelly yg dlm kotak tu je
jenama nona

sumber pic: http://www.srinona.com/images/desserts/jelly-strawberry.png


resepi nya pun ala2 mcm asal boleh je..hehhe

ok..1 kotak tu ada lebih kurang 90 gram kot
mengkiut arahan kotak, kena letak 400 ml air

so, aku cuma bahagi 2 serbuk tu
1 bhgn aku campur dgn 100 ml susu segar + 100 ml air (atau 200 ml susu segar)
masak susu + serbuk jeli tu sampai semua larut dan mendidih (kacau selalu)
aku tambah setitik pewarna merah nk bg kaler dia naik skit (leh abaikan)
pastu masuk dlm acuan
bekukan dlm 1 jam

pastu masak lg baki jeli td bersama 200 ml air
samapi semua larut dan mendidih
tuang atas jeli bersusu td
sblm tu, leh la kalo nk letak stroberi 
mcm pic kt atas tu, nampak kan stroberi dok dlm jeli tu...

pastu bekukan le lg sejam ke..2 jam ke..suka ti le
janji beku

* utk jenama lain, sila sukat air ikut arahan pd kotak


wpun simple, tp sedapppp



baki stroberi ni akan dipikirkan penyelesaiannya nanti...

1 comment:

cik kitty Bulat said...

pnh buat cmni tp xletak str0beri pun..mkn sjuk2 best..

jejak

free counters