kawan2 blogger ku (

Monday, May 13, 2013

siakap steam @ kukus

assalam....

skang ni kalo sesapa yg selalu membeli belah di aeon @ carefour, mesti perasan, ikan bawal n ikan siakap amat murah
kalo dulu, siakap antara rega RM7-8 ...skang, RM4.90..sama juga utk bawal emas
en garpil mmg suka sgt mkn ikan.... mmg jarang2 skang ni beli ayam...
so, tetiap minggu la dok hangkut siakap n bawal...

tp kalo dh kerap sgt, x tau lak nk masak apa
tambah2 siakap...asyik2 3 rasa...ataupun taucu...hehe

so, kali ni, aku cuba wat steam...
dh lama nk buat, tp en garpil kurang respon...
kali ni, dia bg lampu hijau...teringin nk merasa gak kot...


byk juga versi ikan kukus ni
dan yg terbaru, ada penambahan asam boi
tp ari ni x letak pun sbb xde...

so, bahan2 yg ada di dapur saja

1 ekor ikan siakap di lumur dgn garam secukupnya, sos ikan dan air limau nipis (atau lemon)
letak dlm bekas yg tahan di kukus

bahan hiris:

bwg besar, bwg putih
halia, serai
tomato, cili, daun limau purut (jgn letak direct atas ikan, nti pahit)

tabur atas ikan..kukus hingga masak (lebih kurang 15- 20 mnt)


sedap letak halia byk2...
buka je penutup pengukus, bau harum semerbak dgn bahan2 yg diguna

selain siakap, sedap juga guna ikan bawal kan...




10 comments:

ishy77 said...

Sedap2. Suka rasa halia dia...dan tmbh rasa masam n pedas..pehhh

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sama pula menu kita dik.. menu sihat kan.. hehe..

ieda immi said...

menarik ..
tapi akak x makan siakap steam nie .. anak2 pun sama ..
kami lebih suke sweet sour @ 3 rasa ;)

Tina Othman said...

Nyum sedapnya

U nak tanya pasalkek span keju tu, mmg susah nak potong ke sb aritu buat mcm fragile sangat

Cida de' Nuanza said...

Tina : mmg agak lembut, tp xde masalah pun nk potong... biarkan sampai betul2 sejuk

Gee® said...

Sedapnya buat berbuka puasa kan... terlior ai!

BUNDA a.k.a KN said...

siakap kukus memang sehat dan berkhasiat

Hafizah Mohamad said...

sedapnya...kalau fiza suka letak air bg jadi kuah sbb suka hirup masa panas...anak2 pun suka hirup...isk...sedapnya

Mamasya said...

ASLMKUM Nuanza
dah lama tak masak ikan stim....nampak sedap bila dihidangkan dg tomato, limau dan daun limau purut...

Teena Tna said...

Nampak sedap lahh...
Btw, nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too. :)

insanbiasabiasa.blogspot.com

jejak

free counters