kawan2 blogger ku (

Tuesday, July 9, 2013

Ikan Masak Taucu

assalam...

esok umat islam akan menyambut ketibaan ramadhan
semoga semuanya akan sempurna hingga ke penghujung ramadhan

bila masuk bulan puasa, blog2 masakan menjadi tumpuan suri2
masing2 pasti sibuk di dapur dengan juadah2 yg mampu menghilangkan letih dan lapar seharian berpuasa

namun bg aku, x susah utk pancing selera utk berbuka
yg susahnya, nk tarik selera masa sahur
dgn mata kuyu2 ayu...alahai..ayam golek depan mata pun x terjamah

lain skit ngan aku, agak berselera juga mkn time shaur...muahahahahha!!

apepun, selalunya sahur ni sekerat jalan
bila dh masuk pertengahan puasa, mula la liat nk bgn
kalo bgn pun sekadar secawan milo panas


ni salah satu menu mudah utk bersahur atau berbuka
salah satu menu feveret en garpil
dan dh jadi feveret aku gak 

resepinya dah penah letak
cuma sblm ni aku guna ikan siakap
kali ni guna ikan selar
boleh tgk cara2 bergambar kat sini

2 ekor ikan selar- goreng dan ketepikan

cara:

1- hiris 1 biji bwg besar, 2 ulas bwg putih, halia dan cili api. panaskan minyak
tumis bahan2 hiris

2- leh guna apa2 jenis taucu. ada yg jual dlm peket. aku guna jenama tamin

3- masukkan 1 sudu besar taucu dlm tumisan td

4- kacau sebati. tambahkan 1/4 sudu teh pes asam jawa
 (aku guna pes adabi. kalu guna yg biji, agak2 le)
tambah secubit gula (x perlu garam)

5- kemudian masukkan anggaran 1/4 - 1/2 cawan air (agak2)
akhir, masukkan cili merah, tomato dan daun bawang yang dihiris
pastu rasa (kalo terlalu masin, tambahkan sedikit air atau tambah sedikit gula utk balance kan rasa
tuang terus atas ikan yang digoreng td



ni pulak buah mata adik
utk sesapa yg x tahu, adik adalah nama kucing aku...kikikiki

dh lama beli..3-4 hari lepas...
kulitnya pun dh kekeringan
kalo x siap kupas mcm ni, alamatnya..akan terus kekeringan la..

bila dh kupas, masuk peti..leh wat sirap mata kucing...



12 comments:

Irfa said...

lama x masak ikan taucu
emm boleh masuk list menu ramadhan ;)

Myra Jay said...

Menu yang simple tapi sedap kan :)

syiekin said...

nyummy..
simple tapi mengenyangkan.. sedap2 hihi

aizamia3 said...

dulu ai tak pandai makan taucu tu tapi bila en. suami ajar makan.. hehehe.. sedapler pulak.. ;)

mama sara nur said...

selamat berpuasa cida
samalah ye saling maaf andai ada kesilapan
ikan taucu fuhh sedapnya dpt makan ni
kalu kat kg mak akak rajin gak masak taucu dgn ikan keli he hee
org utara memang suka

Liza said...

akk pun dah lama tak masak ikan taucu ni...
Selamat berpuasa buat cida n family...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

slmt menunaikan ibadah puasa juga buat cida.. samalah akak pun mohon maaf andai terkasar bahasa sepanjang persahabatan kita..

kat rumah akak.. sahur wajib sampai ke penghabisan.. kesian kat anak2 nak berpuasa.. hehe..

Mas said...

mas suka lauk2 gini time puasa.....
perhhh...buah mata kucing tu..menggoda jerk tau

Mas said...

Selamat berpuasa buat cida n family...

hazila said...

Salam Ramadhan buat cida sekeluarga.

ady said...

salam
selamat berpuasa buat cida sekeluarga...

Mamasya said...

Slmt berpuasa buat Cida
betul tu lauk masak sahur yg susah nak buat selera.
tp lauk ikan taucu ni mmg sesuai utk bersahur...

jejak

free counters