kawan2 blogger ku (

Saturday, July 13, 2013

Kuih Cara Manis

assalam...
salam ramadhan

mcm mana kesihatan kekawan lepas 4 hari berpuasa?
xde hal le kan...
harap2 semua sihat walafiat.

ari ni cuti, dan hujan lebat ptg ni,..
syiokk rasanya nk tdo..
tp harus le bgn siapkan juadah berbuka utk hari ni

tp xde la yg gempak2
seperti biasa, hanya yg biasa di dapurku
nikmat menyediakan dr awal..hingga menghidangkan, hanya yg masak je yg tahu
x sama dgn tunjuk2 kat bazar...


ni mmg feveret aku
bila gigir, pecah air gula...asyik betul..haha


abaikan la acuan yg tak bergemerlapan
tu tandanya aku rajin masak..kah..kah

Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum
3 cawan santan- kepekatan sederhana
1 biji telur
3-4 helai daun pandan
beberapa titis pewarna hijau
1/4 sudu teh garam
sedikit gula (aku guna gula castor)

cara:

masukkan santan ke dalam blender
masukkan daun pandan
kisar sampai daun hancur
tapiskan 

bersihkan blender, masukkan kembali santan tadi
masukkan semua bahan lain kecuali gula
kisar sampai semua sebati

panaskan acuan kuih cara
guna api yang paling kecil
sapukan sedikit minyak kedalam lubang acuan (guna daun pandan)

isikan adunan ke dalam acuan hingga hampir penuh
sudukan 1/4 sudu teh gula
tutup permukaan acuan dgn tudung periuk
biar selama 1-2 minit
kuih telah masak bila nampak berubah warna...




aku suka letak gula castor
lebih cepat cair
dan suka letak gula byk2
kalo beli, kekadang xde rasa gula pun..


 tu bukan hangit ye...tapi garing...la..la..la.. :-P
(jgn berangan kat dapur...)


7 comments:

suri solehah said...

Datang time org pergi terawikh,,sah2 tak dapat rasa kuih cara tu,,hehe..sedap nampak,,esok leh try buat..amik resipi ye

Fazleyatul Aini said...

waa dap eh. tadi pon tengok resepi cara manis. konon je nak buat. habis dah dok membuta petang tadi, memang kirim salam terus nak buat hehe

syapex said...

teringin gak nk bt kuih ni...
tp bila mai ja bln posa x berapa rajin la pulok..

mama sara nur said...

alhamdulillah,setakat ni tak ada masalah dgn puasa he heee perut tak meragam, kalu bln x puasa perut lapo je tp ramadhan ni ok,kuasa Allah lebih mengetahui(nawaitu)
cara hijau Cida elok jjadinya,samalah feberet akak jgk ni, kalu jiran blh mintak sepiring he hee biasa pagi2 akak beli kat gerai nasi lemak sb org tu buat sedap lembut

Ihsan Arifin said...

wah menarik.
buat buka puasa sedap ni.

Cida de' Nuanza said...

Suri...kalo berjiran..pasti sy bg sepiring..hihi

fazleyatul...hihi...sy buat awal skit cara ni...dlm kul 2

syapex...try la buat...lg puas mkn

kak nuri....kalo jiran..dh tentu kite bg...mmg buat lebih pun nk bg jiran...tp jiran lak xde blk kg kot

ihsan...yup...kuih2 manis mmg sesuai buat berbuka


ALoNa CintamaniszLite said...

eh, best laa...resepi sini mudah2 laa. Sukatan dia simple...

jejak

free counters