kawan2 blogger ku (

Sunday, July 14, 2013

Nasi Ayam

assalam...

pg ahad yg sejukkkk...
terasa malas nk bgn...berselubung dgn selimut je...

ari ni dh pikir ke nak masak apa utk berbuka
org yg x masak kt umah, mgkin mencebik bibir
sbb awal2 pg mcm ni dh ckp pasal menu berbuka
tp utk org yg memasak, dh jd lumrah lah..
kena rancang awal2 kan nk masak apa
tak kan kul 6 ptg, saat pegang kuali, baru nk pikir apa yg nak di masak.. :-)

semalam, aku buat nasi ayam
ayam mmg terasa mahal nya skang
en garpil ckp, nasi ayam pun ada yg jual sebungkus RM5.50
fuhhh...2 bungkus dah lebih RM10...
wpun kekadang beli atau memasak di rumah, sama je mahalnya, tp masak kt umah terjamin kesegarannya
xde la termakan ayam yg perangat semalam punya




skang ni, kalo beli nasi ayam kat mana2 pun, nasinya x terasa apa pun
hanya warna kuning je

kalo buat sendiri, kita letak air rebusan ayam masa masak nasi
kan lebih terasa...

kalo diamati betul2, memasak nasi ayam bukan susah 
sgt simple..dan cepat nk sediakan

jom aku kongsi cara aku masak nasi ayam
sama je mcm org lain masak..
tp mgkin berguna utk yg baru2 mula belajar memasak

ni bahan2 utk 2 org mkn ye

step 1 (ayam rebus)

1/2 ekor ayam- potong ikut suka hati
masukkan dalam periuk
rebus hingga ayam masak
(lebihkan skit airnya sbb nak guna utk masak nasi dan buat sup)

step ke2 (bahan kisar)

2 biji bwg besar
5 ulas bawang putih
halia sebesar 2 jari

- kisar semua bahan
ketepikan 

step ke3 (nasi)

2 pot beras
2 helai daun pandan
2 sudu planta/apa2 marjerin
sedikit garam (lebih kurang 1/4 sudu kecil)

- basuh beras seperti biasa
toskan airnya
masukkan daun pandan, planta
masukkan 3 sudu besar bwg kisar tadi
masukkan 2 pot air rebusan ayam
on rice cooker
masak seperti biasa 
(aku malas nk tumis2..huhu)

step ke4 (sup)

baki air rebusan ayam (simpan sedikit dalam 1 senduk utk step ke7)
3 sudu besar bwg kisar td
1 sudu kecil rempah sup (serbuk)- kalo xde, abaikan
daun sup

satukan semua bahan
rebus hingga mendidih
masukkan sedikit garam



step ke5 (perapan ayam)

masukkan ayam rebus dalam bekas
masukkan 3-4 sudu sos tiram
dan masukkan baki bwg yang dikisar tadi
perap lebih kurang 1/2 jam

step ke6 (sos cili)

4 biji cili hidup (merah)
1 biji tomato
3 ulas bwg putih
sedikit halia
1/2 sudu gula
sedikit garam

- kisar semua bahan
masukkan dalam periuk kecil
didihkan dan biarkan hingga sedikit pekat
rasa dan seseuaikan dgn selera



step ke7 (kicap)

1/2 senduk kicap masin
air rebusan ayam

satukan...agak2 le nak cair/ pekat ikut selera



step ke8 (ayam goreng)

goreng ayam yg diperap dgn api besar hingga garing

akhir, boleh hidangkan bersama ulam timun, salad dan tomato


amacam...senang je kan adik2...hihihi
kakak2 yg lain mesti dh terer dh masak nasi ayam ni
pejam mata (pastu celik blk) pun boleh buat kan...



6 comments:

✿MisS NadRAH♥ said...

wah..nampak sangat sedap=)
nanti nak cuba..

LiNa_Pg said...

Nasi ayam peberet anak2.Saya pun suka rcp yg simple2 camni.Simple, sedap itu yg ladi pilihan.
Nampak menarik sangat Nasi Ayam ni..kalah kedai punya hehe

Cida de' Nuanza said...

miss nadrah: simple je kan...

Lina: feveret sy juga..hihi

fazianbatrisyia said...

sedap & menyelerakan. Bulan puasa ni lum buat lagi...

ALoNa CintamaniszLite said...

huh...nasik ayam..mmg feveret anak2 akak ni.

cara lebih kurang sama tp mcm cida punya ni lagi sedap gayanya...mm

Sumiyani said...

Senang resipi ni, dah try. Sedap! :)

jejak

free counters