kawan2 blogger ku (

Tuesday, July 16, 2013

Kuih ketayap

assalam
salam ramadhan

semalam berbuka puasa sorang2...
biasanya aku akan masak lauk pauk dulu
kalo ada masa, baru buat kuih

tp sbb sesorang je, aku buat kuih dulu
sbb terasa nk berbuka mkn kuih je

dh mmg cadang nk buat kuih ketayap ni
sbb beli kelapa parut berlebih2..
guna utk buat buah melaka skit je

so, blk je dr opis td, aku trus masak intinya
dpt byk gak..sbb ketayap pun aku buat skit je
so, inti tu masih ada berlebih, mgkin utk menu esok plak..hihi...jimat betul..jgn membazir kan


aku bancuh adunan skit je...1 cawan je
ngam2 dpt 7 ketul
lebih dr cukup utk kami ber2...

buat byk2 kang membazir je..terbuang

senang je nk buat ketayap ni..atau ada org panggil kuih gulung

bahan2 utk inti:

1/2 biji kelapa parut
3/4 cawan gula merah
3/4 cawan air
secubit garam
daun pandan
1 sudu kecil tepung pulut/ tepung jagung - bancuh dgn air skit (utk bg inti kental)

cara:

massukkan air dan gula merah dlm kuali
biar hingga mendidih dan gula cair
angkat dan tapis

masukkan kelapa, air gula, garam dan daun pandan
masak hingga kering
masukkan tepung pulut
leh angkat bila inti nampak pejal


boleh sesuaikan sendiri rasa manisnya
kalo perlu lebih manis, boleh tambah sedikit lagi gula pasir
bg aku, dh cukup manis dah

bahan utk ketayap:

2 cawan tepung gandum
2 1/2 cawan santan cair + 3 helai daun pandan- kisar dan tapis
sedikit garam
sedikit pewarna hijau
1 biji telur

cara:

masukkan semua bahan dalam pengisar
kisar sebati

lenserkan kuali non stick dgn sedikit minyak
dadarkan adunan ikut saiz yg disukai
masak 1 permukaan shj...x perlu kalih
adunan telah masak bila bertukar warna
(guna api paling kecil)

lepas tu, letak inti dan gulung dgn kemas



25 comments:

BUNDA a.k.a KN said...

cantik warna dan tekstur kulit ketayapnyer...sedappp..

salam ramadhan dari bunda

mama sara nur said...

assalam cida
sedapnya berbuka dgn ketayap
kalu akak buat pun sorang2 gak makan he hee

Asyifa Mustaffa said...

cntinya ketayap dia...:-)

Cida de' Nuanza said...

bunda: guna kuali yg buat crepe durian, alhamdulillah x melekat...hihi

kak nuri: oo...bebudak x mkn ekk..

asyifa: alhamdulillah...buat pun x byk, leh la teliti skit.. :-)

Shikin said...

Rasa nak buat juga kuih ketayap ni, tp tah bila2 tah hehehe...jamu mata dulu ngan kuih ketayap cida. Cantik...halus mulus jer nampak...

suka suka said...

assalam... dah lama tak buat kuih ni..

Cida de' Nuanza said...

shikin: kalo biasa wat crepe durian, dh boleh handle le cemana nk dptkan kulit ketayap yg x menggerutu...
apepun, janji boleh masuk mulut..hihi

suka: jom2..buat sempena pemanis mulut ramadhan..hihi

Liza said...

ketayap ni peberet hubby ngn anak2 akk...nnt kena buat jugak utk berbuka ni...hiihhi

norhanim md zain said...

my favourite kuih...sedap...

JaSSNaNi said...

sedap ni.. ketayap ni kalau buat dengan gula putih pun boleh gak kan dik..? cuma mungkin tak wangi je kot kan.. nak try lah.. tapi takde gula merah.. kelapa parut ada.. :D

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

elok mulus je kulit ketayap tu..
anak2 akak kdg2 mkn juga kuih ni.. tp tak bykla.. setakat sebiji sorang je boleh abis.. tp kalau karipap.. berbiji2 dorang boleh habiskan.. mmg ikut selera ayahnya betul.. hehe..

rahel said...

Sedap kuih ketayap ni...rasanya dah lama jugak Rahel tak buat kuih ketayap....gambar kuih tu memang menggoda....

aizamia3 said...

kuih ni kalau ai makan yang luar je.. hehehe.. ;)

dapurCikWan said...

sedapnye kuih ketayap..kuih gulung :) fav sy ni..

dapurCikWan said...

sedapnye kuih ketayap..kuih gulung :) fav sy ni..

ALoNa CintamaniszLite said...

mmg suka jgk kuih ketayap ni disebabkan inti dia, hehe..
kkdg smbil gulung tu sambil meratah inti, hehe. Opps, tu kalo bukan bulan Ramadhan laa, ye..hihi..

**sy dh taruk kat bloglist resepi kat side bar...sbb senang tgk apa yg cida apdet resepi, ngee..Suka sukatan dia simple jer..

ieda immi said...

aduhaiii cantik pic dari x tahu rasanya niee kekeke ..

akk beli je semalam .. x pernah cuba buat layie ;)

myda_ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Ibu Lala said...

sangat sangat sangat peberet kuih ni..

Lady Ija said...

Kuih kegemaran... tapi kalau beli kat kedai inti dia macam ampas kelapa.. tak lemak...

Ayu said...

Assalam cida,
cantiknya kulit ketayap tu..
licin aje..akak kalau buat banyak lopak2 dan tak sesmooth cida punya..
my mum's favourite ni..:)

mama maman aka yana said...

selamat berpuasa.. :)

kuih nih fav si bujang mama.. hehe

fazianbatrisyia said...

kegemaran bonda sy ni...

Maria Firdz said...

comeinya ketayap.. mmg chef nih.. hhihi

WaniGhani said...

gebunye nampak kulit tu...gerammm

jejak

free counters