kawan2 blogger ku (

Saturday, July 27, 2013

xde tajuk

assalam...

ari ni aku sehari suntuk membaking
wat almond london 3 adunan
tp lom salutm coklat lg...
minggu depan baru nk mekapkan...




ni menu berbuka tadi..
nampak mcm byk tp simple2 belaka
masak pun x sampai sejam

sambal sotong permintaan en garpil..sygnya x jumpa petai lak td
kangkung goreng belacan
sotong goreng tepung kes balas dendam semalam punya hal..semalam berbuka kat luar sbb nk shoping brg baking
order le sotong goreng tepung..tp kuciwa bila dia goreng salut bread crumb..
maybe ada yg suka...tp aku x sukerrrrr!!!
so, buat lg hari ni...ikut tekak sendiri
pastu en garpil beli tonkeng ayam..
goreng2 biasa je...


kangkung goreng belacan


bahan:


1 ikat kangkung- bersihkan dan potong

bahan tumbuk:

3 biji cili merah
1 biji bawang besar
sedikit belacan

cara:

panakan minyak
tumis bahan2 tumbuk sampai naik bau
masukkan kangkung 
tambah sedikit air kalo perlu
perasakan dengan garam dan serbuk perasa jika suka

(boleh tambah ikan bilis goreng jika suka)

*sedap dihidang panas2. dekat2 nk berbuka, baru tumis sayur.. kalo biar lama, warna sayur berubah jd coklat


sotong secukupnya
1 biji telur putih

bahan tepung: (tak perlu campur air)

3 sudu besar tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu kecil serbuk kari
1/4 sudu teh serbuk kunyit
1/4 sudu teh serbuk cili
1/4 sudu teh garam

cara:

pastikan sotong tu betul2 kering selepas dicuci, guna tisu dapur utk serap lebihan air, kalo tak sotong akan meletup2 dlm kuali, salutan tepung jd x rata dan hasilnya kurang rangup)

gaulkan sedikit garam pada sotong dan masukkan ke dalam mangkuk yg berisi telo putih
gaul rata 
pastu masukkan dalam campuran tepung..
ratakan tepung pada sotong
panaskan minyak
masukkan sotong satu persatu ke dalam kuali
goreng sampai garing keemasan



merah menyala sambal ni kan
wpun dimasak agak lama
mgkin sbb jenis cili kering tu kot...

2 comments:

ZalinZalina said...

Boleh la kak ina cuba resepi sotong goreng awak ni...haritu dah buat tapi sampai la ni trauma sebab sotong tu meletup2 dalam kuali...ala2 perang gitu..hehehe..

Asyifa Mustaffa said...

Samala...semalam pun duk mengkukis....hari nie sambung buat kukis lain plak nie...

jejak

free counters