kawan2 blogger ku (

Thursday, July 25, 2013

puding jagung

assalam...

ari ni mood agak hookeyyy
cer teka nape?
sbb ari gaji kot..hihihihi..
kite shoping2 raya le...

tp xde apa sgt pun nk di shoping
cuma baju sehelai dua
brg2 dlm umah x beraya...so x yah tukar :-P

semalam ari malas aku
x masak...en garpil tapau kat pasar malam
tp sempat gak buat puding jagung
dh lama teringin nk mkn



mmg puas hati dpt buat sendiri
abis 1/4 bekas kat aku
hihihi
ada lg dlm peti...utk ari ni...


nak buat pun x susah mana
cuma kaedah kacau tu je kena betul2 pekat dan berkilat
kalo tak nti, jadi lembik


masuk bekas, sejukkan pastu masuk dlm peti sejuk
sedap makan sejuk2
resepi dr myresepi (x boleh nk link sbb x leh buka)
tp aku dh edit sbb penah wat ikut resepi asal, mcm terlembik
yg ni kiranya just nice...

bahan2:

1 cawan jagung dalam tin
1 cawan susu cair (tin)
2 1/2 cawan air
1 cawan tepung kastard
3/4 cawan gula pasir (aku buang 1 sudu)

cara:

masukkan tepung kastard dan air dalam periuk (tanpa api)
kacau sebati sampai hilang ketul2
pastu masukkan semua bahan lain
kacau atas api yg kecil sehingga pekat dan berkilat
(agak ambik masa ye...so..sabar..jgn buka api besar..)
bila dh likat pekat melekattt..alihkan masuk bekas
sejukkan pastu masukkan dalam peti sejuk

biar sekurangnya 4 jam sebelum potong


agak sememeh nak potong sbb ada jagung ketul2
tp sodapppppp




6 comments:

JaSSNaNi said...

betui betui.. kekdah dan tekniknya kena betui kan.. :) tapi hakkakk tak pernah buat.. muahahahaha.. sedap pulak nampak kuning2 mcm di raja ni..

Gee® said...

Sedapnyaaa...memancar2 kuningnya...

AhliaSaleh said...

Lame sgt xbuat puding jagung ni..feberet juge ni..blh try.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

selain koleh kacang.. puding jagung ni pun feberet akak time bulan pose... tp takde masanya nak buat..

Uncle Lee said...

Hi Cida, this coming to you from Canada. I suka your blog with its stars and shooting stars. Beautiful.
And your pudding jagung looks absolutely delicious!
Masuk mulut satu spoon boleh lupa nama mak, ha ha.
I da lama ta'makan ni.
Can see you ada black belt in baking. Outstanding.

Salam ceria selalu dan jangan lupa gembira di hati.
Bagaikan sentiasa kedengaran alunan lagu merdu.
Lee.

teratai said...

Sedapnya, memang suka juga puding jagung ni :)

jejak

free counters