kawan2 blogger ku (

Thursday, August 1, 2013

biskut almond london 2013

assalam....

terasa mcm lama bebenor x update blog
padahal baru 2 hari...hihihi

semalam cuti masak
merayap berbuka di luar...

ari ni samb blk rutin biasa....sambil masak sambil blog...opsssssss


ni hasil 2 hari lepas...
biskut tu aku dh buat awal sehari
agak berbaloi buat sendiri...dpt lebih kurang 6 balang (hampir 300 biji)

masuk tahun ni, dh 7 tahun aku bersama almond london
wpun cuma buat setahun sekali, setiap ragamnya aku dh faham
cuma, thn ni aku x terima tempahan sbb sakit yg x sudah2...
terasa rindu nk membaking...rasanya dh 4 bulan cuti dr terima tempahan kek dan biskut


utk resepi, aku masih kekalkan yg sama...
terbaik pd tekak aku (tp mgkin tak pd org lain..)

sekali lg aku tepek resepi kat sini
gaya bahasa pasar je nk bg mudah paham

biskut almond london

250 g butter- aku guna scs
120 g gulapasir- (kisar sampai halus)
 350 gm tepung biskut (red rose) + extra 50 gram
1 biji kuning telur
 1 sudu teh esen  vanila
100 gram serbuk badam
badam biji (adunan ni dpt dlm 150 biji, so agak2 je la jumlah badam tu)
1 sudu teh emplex

bahan lain :


5oo g coklat masakan-aku guna kc candy
2 sudu besar minyak / cocoa butter
badam cincang secukupnya- bakar dulu bg rangup
cup kertas secukupnya (dlm 100 lebih)

cara:

bakar badam dlm oven selama 15 mnt..guna suhu rendah, kite guna 150 darjah, tp guna api atas bwh
selang 2 3 mnt, buka dah alih2kan kedudukan- jgn bertindih
(jgn hanguskan) pastu sejukkan..
pastu pandai2 la rasa, kalo x berapa rangup, tambah masa lagi..(aku rasa ada la dlm semangkuk kecil, sampai haus tekak)
biasanya, badam ni akan merekah bila dh masak..
tp badam ni akan lebih rangup bila dh sejuk..dan jgn biar terdedah
yg badam cincang tu pun bakar gak dlm 7 mnt..
(leh nampak kaler dia jd perang skit (jgn hangus lak)


pukul mentega bersama gula hingga sebati..x yah lama sgt, cukup utk sebatikan je
masukkan telo, pukul lagi
kemudian masukkan serbuk badam + emplex, gaul sebati..
masukkan tepung (350g)
kalau masih lembik, tambah 50 g tepung lg sedikit2 sampai adunan x melekat kt jari
adunan x boleh keras sgt..nti susah nk bentukkan
pastu leh la letakkan badam kat tgh2..balut cam biasa la
jgn besar sgt, cukup utk salutkan badam je sbb nti dia mengembang
bakar pd suhu 160 darjah selama 20 mnt guna api atas bawah (ikut oven masing2)

pastu biar sejuk dulu...
kalo leh rehatkan semalaman
isikan dlm paper cup, guna sudu kecil, sudukan coklat cair dgn cermat dan cepat
pastu tabur ngan badam cincang...
sejukkan sampai coklat beku...
dlm masa 1/2 jam, coklat dh elok je beku semua (tp x pasti la kalau coklat brand lain) 

cara nk cairkan coklat:

patah2kan coklat masuk dlm piuk kecil
didihkan air dlm piuk besar
bila air mendidih, letakkan piuk kecil yg ada coklat td ke dalam piuk air didih tu
jgn terkena setitis pun air, nti lambat beku sbb coklat merajuk
bila coklat dh cair semua, masukkan minyak, ni tujuan nk kilatkan coklat tu bila dh beku...






5 comments:

ZalinZalina said...

Kak ina tang letak coklat yg lemah sgt tu..kalau sikit takpe..kalau berderet mcm awak buat ni memang kak ina sakit badan..hehe..

adda syuhada said...

suker...nanti nk cuba buat la...insyaAllah..

Asyifa Mustaffa said...

amboi..bnyk balang tu....nak sebalang....hehe...

Ibu Lala said...

Saya pun buat jugak

QasehnyaRania said...

betul tu buat sendiri lagi puas walaupn penat kan

jejak

free counters