kawan2 blogger ku (

Thursday, February 20, 2014

bubur gandum

assalam...

ari ni, aku just nk kongsi 1 menu yg lebih kurangnya aku mengidam gak la
tambah2 bila bab mencari gandumnya, susah bebenor nk dpt
balik2 jumpa barli je....

bila dh jumpa, hepy je, blk trus buat
tp, makannya semangkuk je pun...x padan ngan ngidamnyer..hihi


rupa biji gandum ni mcm barli kan
tp kalo dibanding keduanya, barli lebih putih
gandum agak kekuningan
tp bila direbus, gandum akan jadi putih
aku selalu takut tersilap beli
so, kalo nk beli, aku pastikan beli dlm paket yg berlabel 
so, senang la...x de la bertukar ngan barli


lepas direbus hingga kembang dan dh siap jadi bubur
kalo guna gula merah pun sodap...tp aku xde stok gula merah...just guna gula pasir je

bahan2:

1 cawan biji gandum- dicuci bersih
pastu rebus dgn 5 cawan air
rebus sampai gandum kembang dan pecah
(kalo x cukup air, tambah lagi..)

bila gandum nampak dh kembang dan kering air, masukkan 1 senduk gula dan daun pandan
pastu masukkan 2 cawan santan sederhana pekat dan secubit garam
biar hingga mendidih..





6 comments:

norhidana miswan said...

penah mkn kt opis nih je, kenal bbr gandum nih pun masa dh keje kt kl... tak penah msk pun bbr gandum nih heheh... tkt org2 kt umah tu tak mkn bbr nih

Jen Jen Areff said...

oohh mcm tu rupa bubur gandum ek... heeh

Anonymous said...

Sedap....selalu jmpe kt kenduri-kendara...

CT Humairah said...

macam tingin pulak nak makan bubur gandum tuh..

hajar jahanam said...

wow, lihat tampinannya nikmat terasa

musa nora said...

mak sya slalu masak ni

jejak

free counters