kawan2 blogger ku (

Thursday, October 23, 2014

bahagia...

asalam...

salam hari khamis...semoga anda semua sihat ceria selalu...
benda yg susah kita nak dpt...tp x mustahil ''BAHAGIA''

setiap org impikan kebahagiaan...bagaimana nk bahagia??
bagaimana nak kekalkan kebahagiaan...
meh kita listkan skit...beberapa perkara yg boleh dikategorikan sbg bahagia
kalau tak dapat semuanya pun, dapat beberapa jenis pun dah syukur la kan...

1) keluarga 
-semua org ada keluarga masing2.
keluarga akan wujud bila ada ibu..ayah dan anak.
bagaimana pula dgn insan yg kurang bernasib baik? hidup sebatang kara?
dptkah mereka mengecapi apa itu bahagia?
insyaAllah...Allah ciptakan mereka dgn hati yg kuat...sgt teguh ketahanan emosi mereka...
kita doakan saja agar mereka dapat mengecapi nikmat keluarga yg bahagia...
bahagia juga adalah rezeki...semuanya dari Allah...semuanya milik Allah...

2) kewangan yang mencukupi..
- zaman sekarang, semuanya perlukan duit kan? budak kecik umo setahun pun dh tahu nilai duit...
sbb tu, kita kena bekerja...gunakan anggota tubuh badan sebaiknya agar dpt bekerja dengan baik..
sekaligus mendatangkan rezeki...bukan duit yg banyak menjanjikan kebahagiaan...tp sekadar mencukupi..melengkapi keperluan dan sedikit kehendak...
kehendak ni yg selalu buat duit xcukup dan kita rasa x bahagia...so, jgn layan sgt...

3) kecantikan..
- bila cantik, bahagia la...huuu...betul ke?
alhamdulillah...Allah ciptakan kita dgn kecantikan yg maha sempurna...
hargai saja anugerah yg diberi...bahagia milik kita...
kalo tetiba tumbuh rasa iri hati pada kecantikan org lain, fikir2lah mereka yg tidak sempurna anggotanya..
cacat pd mukanya...malah ada yg tidak mempunyai mata...hidung...
bagaimana kita mampu menafikan kecantikan sendiri???
syukur...jagalah...rawatlah apa yg kita miliki...pasti kita akan bahagia
normal la...semua org mmg nak cantik...
tp kalo hati kt dlm tu x cantik, semuanya terpancar kat wajah...
senyumlah...senyumlah...senyumlah...!

4) aset yg mencukupi...
- rumah...kereta...tanah...kalo xde??
mmg tak dinafikan..hidup memerlukan rumah utk berteduh..kenderaan untuk bergerak
tapi kalo xde, xyah la sampai stress kan...
kalo lom mampu beli rumah, mungkin leh sewa dulu...
x mampu beli kenderaan, pengangkutan awam pun ada...

5) kesihatan yang baik
- kesihatan pun tak kurang pentingnya bagi menjamin kebahagiaan..
sebab tu kita disarankan agar sentiasa menjaga pemakanan, pergaulan dan kebersihan agar sentiasa sihat dan segar...bila sihat, akal dpt berfikir dengan waras...dapat bernafas dengan tenang...

tu antara yg boleh aku senarai pendekkan...
pendek kata, nak bahagia, kena berusaha
xde bahagia yg dtg bergolek2 di tepi kaki yg dapat kita kutip dan pasangkan di dada






2 comments:

CT Humairah said...

kalau dapat duit CT bahagia hihi

Ibu Lala said...

So far alhamdulillah. Bersyukur dgn apa yg ada

jejak

free counters