kawan2 blogger ku (

Friday, October 17, 2014

tolong!!!!

Assalam...
Entry kali ni adalah entry luah perasaan...haha....
Berkaitan ngan anak aku...FN...
Skang dh cecah 5 bln...jap je kan...
aku hepy tgk dia aktif n ceria...

Tp ada satu masalah si FN...kekurangan berat badan... 
Huuu...sian kan...badan Mak ayah kemain lg...
Kalo bab susu badan...xde masalah...wpun xbyk...tp masih ada susu...
dan kalo di Pam...cukup utk supply kat dia sepanjang siang hari aku bekerja....
Masalah bermula...bila dia rejek botol susu...bukan rejek susu..tp rejek botol ye...
dia xde masalah bila bf ..sejam pun dia masih nyonyot...
dh cuba gak guna picagari...sudu...penutup ubat...failed...

Bayangkan la...10 jam aku tinggalkan dia setiap hari ..
sepanjang tempoh tu...Mak aku kata dia minum xsampai 2 oz utk tempoh 2 jam....
sehari cuma 2 kali minum je... Kalo minum byk..xde masalah wpun 2 kali....
Kalo bab botol lak... Dh bmcm jenis puting... Bertukar2 botol...bermcm2 jenama
avent pun dh cuba...tp xmo...ada puting yg bentuk dan kaler mcm miss B..tp keras...lg le dia xmo
Dr murah sampai ke mahal...patah blk murah...yg free pun ada...hihi...
Last... Jenama como tomo..

xguna dok kumpul botol bebanyak kalo dia still xnk minum dlm botol
apa yg mampu, usaha dan pujuk dia....
kekadang aku siap sembang2 ngan dia nape dia kena belajar guna botol
terkebil2 mata dia nengok aku...haha!

 ni botol terakhir yg beli..
dan sampai skang dia guna botol ni
dalam terpaksa..dalan pujukan..tanpa dia rela...
 
sebenarnya aku stress memikirkan ayat2 yg kuar dari mulut misi...
aku hormat keje mereka...malah sepanjang aku pregnant dan bsalin, misi la yg byk membantu
tp bila ada sorang dua yg bermulut puaka, runtuh juga la rasa respek...
patut ke dia bandingkan FN dgn beby yg ada bsama masa cek up

antara ayat2 puaka dia:

''kurus sgt anak awak ni...kita nak mcm beby ni...comel je montel...kurus anak awak ni''

lagi- ''tanya2 la mak beby tu, cemana dia jaga beby dia''

lagi- ''dh jd ibu, kena la berjaga malam...xleh tdo nyenyak dah''

dan lagi- ''nak ke anak kena.... (dia sebut sesuatu pasal sejenis penyakit, tp aku x dpt ingat perkataan tu...lebih kurang mcm kanak2 yg kepala besar dan badan kecil )

sebaknya rasa
dia tau ke cemana keadaan kita jaga anak
sape x nak anak sihat tubuh badan
dia tau ke aku ni tdo ke bjaga ke malam2?? 
pukul 1-2 pg...pukul 4-5 pg dok bjln dlm umah...
sbb bila jln2..dia hisap gak

mak aku pun, sampai bengkak2 kaki...bygkan berjam2 berdiri bjalan dukung dia masa aku keje
semata2 nk bg dia nyusu...bila jln2, dia ralit2, dia hisap jugak skit2....
tanpa ada upah...tanpa sungutan...tanpa serik...dan xde pula kata nk blk kg...
ikhlas demi FN...

sbb nak anak dpt makanan tambahan,
aku topap ngan susu formula. .
beli dumex dulac....
Sama le jugak...isap main2....
Skang....5 bulan...berat dia cuma 5.7 ..dah masuk line kuning....
kalo berterusan...mgkin kena rujuk pakar itu..ini..huwaaaaa...

Tlg la....nk tukar jenama susu lain rasanya...
Susu apa yg leh naikkan berat ye...
ada yg cadangkan S26...
risau gak nk tukar, takut problem nk uuu...uhh
tapi...wpun masalah dia pd botol...kot2 la tukar susu dia mau minum ke...

Aku faham...susu ibu tetap yg terbaik...tp aku cuma mampu anggap...aku bg anak susu formula sbg makanan tambahan...susu badan tetap bg...xmampu rasanya nk pertahankan nak anak minum hanya susu ibu..sedangkan anak perlukan lebih dr itu...

Harap kekawan dpt bg pendapat n pandangan...

6 comments:

Yaya Azura said...

cuba bagi guna sudu atau syringe..kena tabah melayan je lah..bg slow2...

MizzTina said...

anak sy 6bulan berat bru 5.9kg je.. misi mmg bising n kebetulan hri tu dia demam, mmg refuse susu.. misi xde lak suh rujuk pakar ke apa.. jgn bimbang, asalkan anak sihat dan aktif, xpe.. n tggula lg sebulan, ms tu kan dh blh mkn, insyaAllah berat naik.. sy ada gak try bg susu thru syringe, anak still xnk.. nk direct feeding.. skang sy cmpur fm guna susu anmum.. org kata nk bg berat naik, bg susu enfa.. wallahu'alam.. =)

norhidana miswan said...

cube tukar botol susu lain, kn ada botol susu yg mcm puting tuh, try beberapa jenis puting kot2 dia nak... mcm mimijumi tuh... mmg sebijik mcm puting ibu kan ngn wrna coklat lg...

takpe, nnti 6bln dh blh bg mkn solid food kan...

kalu cube nk bg ngn syringe tu blh tp kene sendawakan dia btl2 sbb selalunyer msti ada angin sekali ngn syrince tuh...

try tukar susu ok jgk, dulu akak cube enfalac utk bby besar skit bg enfagrow... atau pediasure... mmg agak mahal tp susu tu ada tinggi ngn kandungan khasiatnyer n mengenyang kan...

mcm aiyan yg ada masalah brt mmg doc sarankan amik pediasure... cube lah

Linda said...

Same with my baby dulu....rujuk pakar pn x ada apa jg....then pakar bg susu....ank x nk pn....don't worry....buat x layan je ckp2 misi sbb kta lbh knl ank kta....yg penting dia nk bf ok lh....bla dh 6 bln dh ok lh...sbb sy bg mkn puree....mmg bdn dia naik after 6 months year old.....

Mummy Dina said...

Anak saya dulu pun tak nak menyusu guna botol..puas la beli macam2 puting yang konon macam puting ibu..last2 orang taska bagi puting susu drbaby yang murah tu baru dia nak..

aku la... said...

xpe..yang penting bb sihat..nurse mmg mulut camtu..anak dia pon blom tau bagus sgt dia jaga..nnt 6 bulan dah leh bg solid food..haa pastu bg je mkn..naikla berat nnt..sabor ye mummy.. :)

jejak

free counters