kawan2 blogger ku (

Tuesday, November 4, 2014

Detox: keperluan atau trend semata? episod 1

assalam....

sejak kebelakangan ni, bila buka Fb ramai yang berkongsi pic air rendaman buah2an segar...atau depa panggil water detox. hihihihi... aku pun x ketinggalan jugak ...memula just nak rasa2 je air tu rasa cemana...
tp hingga kini, dh seminggu lebih aku dok bw bekal air detox ni ke opis...mcm best lak...

mungkin juga terpengaruh dgn pic2 yg dikongsi kwn2 Fb...tp di sebalik warna warni air detox, aku kerap gak menggugel..apa kebaikan air ni...
mmg sgt byk blog yg menceritakan pasal air detox ni...wpun kebanyakan entry copy and paste shj...

setiap kali aku upload pic air detox kat Fb..ada je yg pm aku...bertanyakan 'resepi' dan apa sebenarnya kebaikannya...
aku pun masih mencari2 info...aku bukan pakar pemakanan atau pakar kesihatan ..tp just boleh rumuskan dr apa yg aku baca..mungkin apa yg aku tulis kat entry ni cuma 30-40% je dari info sebenar...setakat apa yg aku tahu....

Detox tu apa?
Detox adalah proses mengeluarkan racun2 dari dalam tubuh.
kalo ikut betul2 program detox 3 hari..atau 7 hari, mmg pengsan la
puasa pun sebahagian dari detox...

tp kita nak cerita kat sini, water detox ye...
dari pemakanan kita...udara yg x bersih...minuman yg x bertapis...badan mmg penuh la dgn racun2..
sbb tu, sekali sekala, kita kena juga bersihkan badan dr racun2 tu...umpama longkang yg x pernah dicuci, sarat dgn lumut2...sisa2 makanan...yg menyebabkan longkang tu busuk dan tersumbat...
maukah anda jadi seperti longkang itu? muahahahhaha

kenapa kena detoks
mcm aku ckp td, utk bersihkan badan dari racun agar sel2 darah mengalir dgn sempurna...
bila badan beracun, sistem badan jd 'heng' mcm komputer lama...huhu
sbb tu kekadang badan susah nak terima khasiat dr makanan...vitamin...

cemana nak tau badan kita perlukan detoks?
detox ni sesapa pun leh buat...xkira kurus ke gemuk ke... kekadang kita rasa badan mcm memberat wpun kita bukannya gemuk... nak bangun pagi rasa lemah sgt2 wpun dh cukup tdo..
kekadang kita mudah rasa letih...wpun selalu ambik supplement...
sbb badan x dpt nk serap vitamin yg kita ambik ...
kerap rasa sakit kepala..sbb perjalanan darah x lancar..
kulit jadi kusam pun guna mcm2 produk...wpun kita dok telan bergelen2 air sbb nak cantikkan kulit, sygnya semua ni terhalang sbb racun yg byk dlm badan...
berdetox la sekali sekala agar badan dpt singkirkan racun2 ni
buat sekali sekala dah memadai...xperlu berjadual pun..
badan kita bukan kereta kena selenggara ikut jadual..hahaha

tapi kena juga tahu, detoks ni bukan sekadar telan air rendam buah berbotol2..
dgn harapan esok lusa badan bersih dah...
harapan kecundang le kalo gitu

proses rendam buah2an ni adalahi program 'fruit detox' atau 'water detox'
perlu jadikan amalan...dan jaga pemakanan
kalo sungguh2 nak bersihkan badan, sebenarnya agak ketat jugak la iaitu detox menyeluruh
seharian kena mkn buah sahaja...ingat ye SAHAJA..means no nasik..ayam..mee...roti
aku bercadang jugak nk ikut program ni betul2...tp secara peringkat...
cemana ye? ini hanya pandangan/cadangan dan gambaran kasar shj
mungkin korang leh buat yg lebih baik

peringkat 1: (anggaran 1 minggu)
singkirkan makanan berproses dari menu seharian
cthnya: nuget, sosej, burger (semua jenis fast food)
yg lelain makan mcm biasa

peringkat ke2 (minggu kedua)
singkirkan ayam..daging dari menu

peringkat ke3 (minggu ke3)
singkirkan seafood dari menu
termasuk telur, susu...
apa yg leh makan? nasi dan sayur2an..buah2an

peringkat ke4 (minggu ke 4)
singkirkan karbohidrat dari menu
ni dah kejam skit la
no nasi, mee, bihun atau apa2 karbo
HANYA mkn buah2an samada secara terus atau jus, salad segar (yg x dimasak)
fuhhh...leh ke...

cth: pagi: jus oren + 2 biji pisang

lunch: jus epal + semangkuk salad (sayuran shj) + betik

minum petang: jus anggur + buah2 campur (kiub kiwi, stroberi, epal)

dinner: air masak + sup sayur (rebus ye..jgn tumis...letak garam skit tanpa MSG..cth, bayam rebus) + pisang 2 biji

haaa...amacam?????hahahahha
peringkat ke4 tu mmg nampak kejam skit...tp boleh je makan kalo rasa lapar
asalkan buah2an...
tapi xperlu buat lama2...3 hari dah cukup...
yg penting, jus2 tu tanpa gula
cuba la...kejamkan diri...3 hari je...
hari lain, mkn mcm biasa

aku pun x pasti kuat ke ...lgpun tgh menyusu anak (bukan alasan kot...hahahha)

so, setakat ni, yg mampu aku sediakan, hanyalah air bewarna warni...atau depa panggil water detox
nk buat full detox ...lain tahun..hahahha
ni pun dh bangga dh...sbb? sbb ko takde...aku ade...wekkkkk!


campuran lemon, timun, stroberi
(mak aku marah sbb minum air timun...huhuhu..sejuk katanya (aku baru bsalin 5 bln...)
padan muka kena marah...wekkk..wekkk..!!



campuran lemon, epal hijau dan stroberi
mak aku tgk masa aku potong buah
kot2 curi2 boh timun..hahaha!

buah yg leh guna utk water detox:
lemon, lemau nipis, timun, stroberi, anggur, nenas, dll
leh gak add on daun pudina, kayu manis, madu

sebenarnya jenis2 buah pun ada peranan memasing...
oren + lemon + halia= utk pencernaan
timun + rasberry + anggur= penyingkiran toksin
lemon + timun= penurunan berat badan
dan byk lg...
bab tu aku lom kaji...
aku hentam je campur buah apa yg ada...
sbb aura dr buah2 ni ada magik dan khasiat tersendiri
setiap buah guna seluruh buah ...cthnya, lemon, guna abis sebiji tu
kalo timun pun sama...habiskan sebiji tu...(byk kan!)
kekadang ada jenis lemon yg pahit
hiris nipis2 je, jgn tebal...so, kurang skit rasa pahit

utk yg ada masalah pelawasan, aku suggest sgt2!
sbb aku berjaya 'membuang' setiap hari skang 
fokus aku mmg utk pelawasan dan ringankan badan (bukan kuruskan...tp ringankan)

cara buat water detox:
bersihkan buah2 berkenaan sebersihnya
pastu hiris
masukkan dalam jug atau botol
masukkan air sejuk dlm 1-2 liter ikut keperluan..aku biasa boh 2 liter
masukkan dlm peti sejuk...
biarkan semalaman atau kurangnya 6 jam agar khasiat dr buah2 tu terserap dlm air
buah2 tu xyah le mkn ye..sbb dh jadi hampas dh...wpun kita xperah...cuba le mkn, tawar heber dah pun

aku biasanya wat mlm sblm tdo
bawa ke opis, leh minum bila2 masa shj
kekadang x sempat, aku wat pepagi pas bgn tdo kul 5 pg...
bawak dtg opis, minum masa tghari

seeloknya disimpan dlm peti sejuk
kuarkan awal skit sblm minum kalo xnak sejuk sgt...sbb aku x minum air sejuk ais
ok la...sekian dulu perkongsian kali ni...lenguh jari menaip...

nti pas aku kaji, aku kongsi lagi ye....

jom detox!

3 comments:

Sweet red cherry said...

bagus info ni..memang betul nampak banyak kawan2 share pasal detox water ni..boleh diamalkan untuk kesihatan..^_^

Azlina said...

DOK USHA2 JER TENGOK ORG BUAT... PASNI NK G CAARI LEMON DENGAN TIMUN LA NK RE3NDAM MALAM NI... SOK BAWAK G OFIS...

Najib Ariyan Ali Basha said...

betul betul betul... ai pun dah selalu buat ni tapi pakai lemon saja... buah2 lain tu kalau ada baru tambah

jejak

free counters