kawan2 blogger ku (

Sunday, November 2, 2014

Buah melaka gugur ke bumi

Assalam....
Dah lama ngidam nak buat buah melaka....baru hari ni terlaksana...
Makan dan makan sepuas hati....
Buat agak2 3 org mkn...
Tp rasanya aku sorang yg dok pulun makan


Ni la akibat malas nk perisi hitam2 kat kelapa...
Kelapa parut tu xberapa nak melepak...

Nak buat senang je...
Aku boh 2 cawan tepung pulut campur 2 sudu tepung gandum...tambah air kisar daun pandan dan pewarna hijau skit
Masuk air skit2..uli sampai jd doh yang xmelekat kat tgn...kalo tgk kaler xberapa hijau, titikkan je beberapa titis pewarna hijau dan uli skit sampai warna merata..

Potong gula melaka dadu
Bungkus doh pd gula
Baling dlm air mendidih (dlm periuk)..
Buat satu persatu sampai abis...
Kaut mana yg timbul tanda dh masak
Trus campak dlm kelapa parut
Golek2 kan....
Kelapa tu gaul dulu ngan sedikit garam 

2 comments:

Bbwana adienia said...

lama x buat sendiri buah melaka ni..sedap ja makan bila gigit di tengah tu terasa cairan gula melaka..nyum2..

cheq da said...

Sedsp ni..teringin la plak

jejak

free counters