kawan2 blogger ku (

Monday, November 24, 2014

sambal udang petai

assalam.....

kalo citer pasal seafood, aku antara peminat tegar
bukan minat kan budak Tegar si penyanyi indon tu ye
tp peminat fanatik pada seafood
tak kirala ikan, sotong, ayam, udang, lala...tp ketam aku x berapa suka plak...

kali ni nak citer pasal udang...
atau lebih tepat, sambal udang
nak lg best????
sambal udang boh petai...
perghhhh...kalo mak mentua lalu pun konpem tumpang dua2 kaki....
makan la bersama2 mak mentua...
jgn la buat2 tak perasan kehadirannya...


resepinya macam biasa lah...
sama je caranya tiap kali aku masak sambal

 bahan kisar:

segenggam cili kering- direbus dan toskan
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
sedikit belacan kalo suka

bahan hiris:

1 biji bwg besar- hiris bulat

bahan lain: 

600 g udang
petai secukupnya

cara:

panaskan 1 senduk minyak
masukkan bahan2 kisar dan sedikit gula
kecilkan api dan biarkan tumisan hingga agak kering dan pecah minyak
masukkan udang dan petai
masukkan juga garam, dan air asam jawa (terpulang nak cair atau pekat)
rasa dan sesuaikan mengikut selera
akhir sekali masukkan bawang hiris.
gaul rata dan tutup api

*aku lebih suka masukkan gula di awal2 tumisan agar gula melarut dgn sempurna dan jadi seakan2 karamel 

Tahukah anda: 
sumber:  SajiOnline

UDANG telah dicap sebagai makanan laut yang mengandungi tahap kolesterol yang tinggi. Sejauh manakah kebenarannya?

Pada tahun 1996, satu kajian yang dijalankan oleh American Journal of Clinical Nutrition mendapati, kolesterol yang terkandung dalam udang sebenarnya tidak mengundang ataupun memberikan kesan yang tidak baik kepada penerimaan kolesterol dalam tubuh badan.

Pengarah dari Center for Human Nutrition, Universiti California-Los Angeles, David Heber yang juga penulis buku  What Color Is Your Diet? Berpendapat, “Udang telah lama dikategorikan sebagai makanan yang menyumbang kolesterol yang tinggi, dan saya sendiri tidak faham kenapa? Ramai orang, termasuklah sesetengah doktor juga mempercayai mitos tersebut. Menurutnya, kandungan kolesterol yang terkandung dalam darah setelah banyak makan udang sedikit pun tidak menjejaskan kesihatan seseorang.

Udang kaya dengan khasiat Omega 3, vitamin B12 dan juga niacin, selain bahan galian seperti zink, zat besi dan juga tembaga
.

bahan: udang semangkuk petai 2 papan- korek ambik bijinya-belah 2 2 biji + 1 biji bwg besar saiz sedang 2 senduk cili kisar- maaf ye, aku dh biasa kisar siap2 cili kering tu, so, x reti nk anggar kalau guna cili kering yg lom kisar :-P

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
bahan: udang semangkuk petai 2 papan- korek ambik bijinya-belah 2 2 biji + 1 biji bwg besar saiz sedang 2 senduk cili kisar- maaf ye, aku dh biasa kisar siap2 cili kering tu, so, x reti nk anggar kalau guna cili kering yg lom kisar :-P cara: kisar 2 biji bwg yg lg sebiji tu mayang bulat2 panaskan minyak tumis bwg yg dimayang tu sampai wangi masukkan cili kisar + bwg kisar masukkan gula (dlm 2 sudu teh) kecikkan api..biar cili masak (nampak pecah minyak skit) bila dh nampak pecah minyak, masukkan petai- biar jap masukkan garam dan air asam jawa (agak2 la ye) masukkan udang.. biar kan jap sampai udang masak- x yah lama sgt, nti udang keras x sedap! nota cinta: masa menumis apa pun jenis sambal, biar la minyak tu berlebih skit ye.. bukan ape, utk garingkan cili , dan cili tu masak sempurna... bila dh masak, kalau nampak terlalu naik minyaknyer, boleh kaut buang yg berlebih tu -pesan mama, masa tumis cili utk buat sambal, trus masukkan gula masa tumis tu.. agar gula dpt larut sempurna dan x ketara sgt manisnya... (aku amat x suka sambal yg manis melekat!)- tp jgn lak x letak gula, x sedap la sambal tu nanti...

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
bahan: udang semangkuk petai 2 papan- korek ambik bijinya-belah 2 2 biji + 1 biji bwg besar saiz sedang 2 senduk cili kisar- maaf ye, aku dh biasa kisar siap2 cili kering tu, so, x reti nk anggar kalau guna cili kering yg lom kisar :-P cara: kisar 2 biji bwg yg lg sebiji tu mayang bulat2 panaskan minyak tumis bwg yg dimayang tu sampai wangi masukkan cili kisar + bwg kisar masukkan gula (dlm 2 sudu teh) kecikkan api..biar cili masak (nampak pecah minyak skit) bila dh nampak pecah minyak, masukkan petai- biar jap masukkan garam dan air asam jawa (agak2 la ye) masukkan udang.. biar kan jap sampai udang masak- x yah lama sgt, nti udang keras x sedap! nota cinta: masa menumis apa pun jenis sambal, biar la minyak tu berlebih skit ye.. bukan ape, utk garingkan cili , dan cili tu masak sempurna... bila dh masak, kalau nampak terlalu naik minyaknyer, boleh kaut buang yg berlebih tu -pesan mama, masa tumis cili utk buat sambal, trus masukkan gula masa tumis tu.. agar gula dpt larut sempurna dan x ketara sgt manisnya... (aku amat x suka sambal yg manis melekat!)- tp jgn lak x letak gula, x sedap la sambal tu nanti...

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
bahan: udang semangkuk petai 2 papan- korek ambik bijinya-belah 2 2 biji + 1 biji bwg besar saiz sedang 2 senduk cili kisar- maaf ye, aku dh biasa kisar siap2 cili kering tu, so, x reti nk anggar kalau guna cili kering yg lom kisar :-P cara: kisar 2 biji bwg yg lg sebiji tu mayang bulat2 panaskan minyak tumis bwg yg dimayang tu sampai wangi masukkan cili kisar + bwg kisar masukkan gula (dlm 2 sudu teh) kecikkan api..biar cili masak (nampak pecah minyak skit) bila dh nampak pecah minyak, masukkan petai- biar jap masukkan garam dan air asam jawa (agak2 la ye) masukkan udang.. biar kan jap sampai udang masak- x yah lama sgt, nti udang keras x sedap! nota cinta: masa menumis apa pun jenis sambal, biar la minyak tu berlebih skit ye.. bukan ape, utk garingkan cili , dan cili tu masak sempurna... bila dh masak, kalau nampak terlalu naik minyaknyer, boleh kaut buang yg berlebih tu -pesan mama, masa tumis cili utk buat sambal, trus masukkan gula masa tumis tu.. agar gula dpt larut sempurna dan x ketara sgt manisnya... (aku amat x suka sambal yg manis melekat!)- tp jgn lak x letak gula, x sedap la sambal tu nanti...

Make Money at : http://bit.ly/copy_win


4 comments:

norhidana miswan said...

perkkkh feveret

Umie Jazz said...

cida..merahnya sambal..gaul dgn nasik perghh...tak sedar makan bertambah...

Azrin Rahim said...

smlm bru mkn smbal udng tpy xad petailah.. xsuka sgt petai.. hehe

feeda said...

Wahh... feberet den ni... terbaikkk... ��

jejak

free counters