kawan2 blogger ku (

Wednesday, January 21, 2015

bila mama risau terlebih

assalam....

semalam cikcida bawa naufal check up 8 bulan...
sekadar timbang berat badan
setiap kali cek up, hati mama yg tak keruan
rasa berdebar2...
huuuu...
utk makluman kekawan, anak cikcida ni ada masalah berat badan...atau lebih tepat kekurangan berat badan
tak de la kritikal sgt, tp graf xcantik la...dh masuk area kuning...
so, perkembangan naufal di pantau setiap bulan...

alhamdulillah...semalam punya timbangan menunjukkan perkembangan positif
ada kenaikan...wpun sikit, tp dh melepasi kawasan kuning
maknanya, berat dia dh normal
cuma masih kategori comel lotey...hihihi

berat naik lepas mkn bubur nasi...
sblm umo 6 bulan, dia cuma minum susu...tu pun susah sgt2..
bila dh 6 bulan, bg dia solid food...ok la skit...



berat terkini: 7 kg.# 8 bulan...huuuu
tgk...dah dok atas pager...asalkan xdok dlm line kuning


ni lak bmi dia...
nampak byk gak kan perubahan



masa bulan2 lepas, cikcida stress sgt
secara x langsung, cikcida seakan memaksa naufal minum susu dan abiskan semangkuk bubur nasinya
kesian lak kat dia...
dia mmg xnak minum susu dlm botol
tak kiralah susu apepun, dia xmau
nak direct BF shj....
cawan...picagari ka...sudu ka lg la...
byk yg tumpah je la...
cara mcm tu lg wat dia stress kot

akhirnya cikcida mula beransur ngan dia....
takpe la xnak dlm botol asalkan sblh petang n mlm, dia masih nak bf
dan bubur nasinya berjaya dia abiskan 1/2 mangkuk tanpa paksaan
dah itu yg terdaya...tp kami kerapkan skit la...
pagi2 seawal 8.30, naufal dh mkn bubur...
sbb dia xsuka biskut2...kekadang je cikcida bg dia bubur instant Milna...
tak elok sgt bubur segera ni kan
tghari kul 12, bg bubur lg...
kalo dia nak, kul 3 lebih atau kul 4, maktok suapkan biskut
kekadang bagi dia mkn betik
kul 6 lebih, lagi sekali bubur nasik...

start kul 8 mlm, ngempeng ngan mama je la bf sampai tertdo...
dan cikcida akan kejutkan dia lg dlm kul 12 mlm, 2 pg, 4 pg dan 6 pg...
nampak kerap kan...tp hanya waktu2 itu je dia akan minum susu...
kecuali hari cuti...cikida bykkan sblh siang...

dlm bubur lak, cikcida pelbagaikan samada kentang, bayam n carrot
lauk lak ayam hampir setiap hari...ikan tenggiri sekali sekala
telor wat masa ni lom bagi lg....

alhamdulillah...bab bubur ni, cikcida xrisau sgt...
wpun xmkn byk, tp cikcida dh puas hati...
dan cikcida suka sgt sbb dia suka minum air kosong
bg la byk mana pun, dia leh minum...

harap2, utk masa akan dtg, terbuka la selera naufal utk makan secara seimbang
mama bukan nak naufal badan demok2 pun
cukup sekadar normal dan naufal aktif...









2 comments:

mamabeauty said...

cuba beri supplement ataupun jika masih breasfeed ibu yang makan supplemen yang boleh disalurkan pada anak

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

jejak

free counters