kawan2 blogger ku (

Monday, January 19, 2015

cara u all berpantang makan dan minum

assalam....

selamat hari isnin...
hihihi...rata2 org xsuka ari isnin kan...
tp bg cikcida..semua hari sama je
cuma op kos la cikcida lebih suka hari jumaat...kakakakka...

dok umah sabtu ahad yg lepas, cikcida diserang sakit urat badan
kalo dedulu, time lom ada anak, leh la manja2..mengeram lama2
pastu en suami tapaukan nasik..xyah masak...

tp skang, setakat sakit2 ringan2 camtu, kena ignored je la...
melayan budak kecik tu buat mama lupa pada sakit...

sakit urat ni mgkin juga punca dari angin...kot2 silap makan
atau mak kata urat bengkak...
sbb tu la mak kata, masa pantang, kena la pantang betul2...
sbb bila bsalin, urat2 mengembang dan mudah masuk angin...

sampai skang, FN dh masuk 8 bulan, cikcida masih bpantang
tak la secara menyeluruh tp ada beberapa makanan yg cikcida xsentuh langsung
bertuah la ada yg badan jenis tahan
masuk je keje, anak baru 2-3 bln, tgk dh usung milo ais...
sayur2 pun semua mkn..tanpa ada masalah...
mmg ada yg kata, kesannya xkena skang, tp akan dtg
tp bg cikcida plak, kesannya nampak trus...

cth, dr dulu mmg cikcida xleh mkn nagka n jambu batu
mmg trus kena angin
skang, lg la xberani sentuh...
sbb cikcida masih menyusu

teringin gak nk bkongsi ngan kekawan semua
apa yg u all pantang...maksud kat sini, pantang makan mencecah anak umo setahun
bukan pantang yg just pantang masa dlm pantang je...

ni cikcida saja nak list kan antara makanan2 yg mak cikcida x bg makan

1) sayur2an sejuk spt petola, tauge, bayam, kangkung, timun, dan lobak putih. ada gak petua nak bykkan susu badan, makan lobak putih byk2...tp mak kata, lobak putih tu kategori sejuk, so, cikcida lom ambik sampai skang...
selain tu, kubis pun cikcida lom makan sbb berangin...rebung pun sama...bisa mak kata
teringin nk mkn jantung pisang, tp mak kata no..no...huhu

2) sayur jenis kekacang seperti kacang panjang, buncis...mak kata sayur2 ni leh sebabkan skait urat... takpe la...cikcida abaikan gak..

3) kebanyakan buah- buah yg cikcida makan cuma epal, oren, durian, rambutan
buah lain kategori sejuk, mmg xmkn..teringin je la...huuu..tambah2 lg buah mata kucing, tembikai, betik...mmg feveret tu...tp tunggu 2-3 bln lg la...
pastu teringin nk mkn cekodok pisang tp lom leh mkn lg...

4) produk soya- semua yg berkaitan ngan soya cikcida xmkn...sbb kategori sejuk gak...termasuk la, tauhu, taufu fa..tempe..kicap..n op kos air soya...

5) minuman2 berangin- yg ni ikut org gak la...ada yg minum tapi ok je... tp cikcida mmg xleh minum teh ngn nescafe...perut rasa sebu ja...lg stau air kelapa, tebu...pun sama..xminum lg..sbb bisa...air kelapa tu sejuk..air batu ari tu ada gak kulum2 air batu sbb kena ulser mulut...huhuhu

6) mee n laksa- laksa mmg kebanyakan org bpantang lama gak kan...yg ni xde masalah... selain tu, mee pun cikcida xmkn, sbb bila mkn perut rasa kembung... selain tu, nasi sejuk..maksudnya nasi lebihan semalam. dedulu biasa kalo ada nasi sejuk, wat nasi goreng sedap kan...tp nasi sejuk tu xelok utk badan...tambah2 badan jenis lembek benyek mcm cikcida ni...huhuhu...wat masa ni, cikcida cuma mkn k teow n bihun...nasi putih dah tentu la kan...hihihi
baru2 ni, teringin nk mkn pulut...nak ikutkan xelok gak..sbb boleh jadi bisa2 badan..lg pulak dok menyusu anak...tp ada gak terrrmakan baru2 ni...skit je....hihi

ermmm...ada lg ke ek?
tu je la antara yg cikcida ingat...
nampak byk benda yg xleh mkn kan...
tapi cikcida enjoy je la makan apa yg boleh makan...

hampir semua lauk pauk cikcida mkan je..
sayur2 lak, cikcida mmg suka mkn sawi n kailan...
selain tu, kentang, carrot n ulam2 yg boleh dimakan....

kekadnag teringin gak nk mkn laksa...
tp cikcida gantikan ngan laksam
ada pendapat yg kata bunga kantan tu yg sejuk...
biasanya ada dlm kuah laksa n laksam kan..huhu

cemana lak korang ye?
semua leh mkn ke...
atau sama mcm cikcida..
atau ada yg lg ketat...hihi

jom2..nak tau gak dari org2 yg lebih berpengalaman...
tinggalkan komen kasih sayang ye....



Fawwaz Naufal - 8 bulan

dh besar dh askar mama
kabinet mama pun dh kena kosongkan sbb ada yg rajin ngemas skang...
ape2 je la asalkan naufal sihat...dan aktif...


5 comments:

lia ummiirfan said...

huhu.. sakit urat memang sakittt.. saya penah kena sampai demam dan ceri beri 3 hari. tobat dah lepas tu memang pantang makan even thiugh anak kedua dah 1 tahun setengah.

MyCherita said...

Salam Ukhwah, Jemput join Segmen GA Mycherita yang sedang berlansung sekarang ye.. Ini Link nya..>>> Segmen Giveaway MyCherita

CikLily Putih said...

bagus ni boleh jadikan panduan

Fairuz Zainal said...

makan banyak buah la kak, banyak vitamin hehe.

ya tuhan, comelnyaaaaa naufal!!

Rahisah mat saud said...

saya lk main hentam je mkn apa yg nk mkn...mmg ada gak rasa sakit2 bdn tp abaikan je...x de lagi smpi demam2

jejak

free counters