kawan2 blogger ku (

Monday, July 5, 2010

sotong bakar bersambal



kt umah aku ni, mmg kerap sgt lauk sotong
kalau g pasar x sah kalau x beli sotong n udang..ketam lak mmg jarang (malas nk kopek isi masa nk mkn)
bila dh kerap sgt, mula la kau blur nk wat masak apa...
kali ni, aku beli 3 ekor sotong yg agak besar...

pastu tingat lak penah nampak menu sotong bakar ni kt blog sape ntah
tp masa tu x de la plak salin2 resepi
so, masa nk buat ni, aku hentam blasah je la resepi sendiri..
apepun resepi nya, bila dh bakar, tetap la akan nama sotong bakar kan..huuuu

ni yg lom di bakar

pas bakar


sotong bakar bercili

3 ekor sotong besar- bersihkan, buang selaput luar, jgn buang tulangnya, nk mkn baru buang- kelar2 kan dan gaul ngan kunyit dan sambal

resepi sambal cara aku:

segenggam cili kering- kisar
sedikit halia-tumbuk
4 ulas bwg putih- tumbuk
2 sudu air limau nipis- kurang atau lebihkan ikut citarasa sendiri
2 sudu sos tiram

cara;
tumis bwg putih dan halia, masukkan cili kisar..
kalau perlu, tambahkan air skit je...
biar sampai pecah minyak, masukkan sos tiram, garam dan air limau nipis
biarkan kering, angkat dan lumurkan pada sotong

patutnya, serai tu leh tumbuk sekali, tp aku terlupa
so, aku sumbat je btg serai tu dlm perut sotong, n bakar sekali
ok gak cam ni..serai tu ketuk2 dulu

bakar sotong selama lebih kurang 1/2 jam dibalik2kan..atau sehingga sotong nampak masak


nk ikutkan x yah wat pencicah dah sbb sotong ni dh ada sambalnya...
tp utk kali ni aku wat gak air asam cili kering
mcm wat air asam biasa cuma cili api tu digantikan ng
an cili kering yg digoreng terlebih dulu

No comments:

jejak

free counters