kawan2 blogger ku (

Sunday, August 15, 2010

bubur kacang hijau

salam...selamat berpuasa hari ke5...dh 5 hari pun kan..
sekejap je berlalu..n dh ada gak dapur2 yg dh terbau kuih raya kan...
hari ni berbuka kt umah (hari2 pun mmg buka kt umah!)
tp ari ni rasanya sepenuhnya aku masak menu berbuka sepenuhnya..
dr lauk2 hingga le ke pencuci mulut (ahakss...cuci le sgt kan..)
hari ni buka ber2 ngan adik pupu..menu ari ni ikan pari bakar + air asam n kari udang
dessertnya lak bubur kacang ijau yg kuidam2 sejam semalam

tp n3 ni aku nk citer pasal bubur kacang ijau je ye...menu lain menyusul di next n3

sebenarnya tingin sgt nk mkn bubur kacang durian
apatah lg tergolek2 2 biji durian kt dapur tu
lalu, dgn segala kudrat yg ada, aku pun membelah la durian tu
(bunyi mcm susah bebenor kan nk kupas durian..tp mmg aku x reti pung)
tp berjaya gak la di belah2..cuma sedih sbb duriannya x elok..

last2 jd le bubur kacang ijau biasa je...tetap ku layan hingga ke titisan terakhir...


bubur kacang hijau

1 cawan kacang hijau
1/2 cawan gula merah- aku bancuh ngan air dan tapis
2-3 sudu gula putih
1 kotak santan segera + air
segenggam sagu
1/2 sudu teh garam

rebus kacang hijau hingga kembang
masukkan santan + air + daun pandan
kemudian masukkan gula merah..
kalau x cukup manis, tambah gula putih
masukkan garam..biar mendidih dan renehkan hingga sagu kembang
(kalau ada durian lagi sodappppp)


No comments:

jejak

free counters