kawan2 blogger ku (

Tuesday, October 26, 2010

dari x de bentuk...tetiba jadi bunga!

wah..wah...org sibuk wat cekelat..aku pun sibuk nk join sama
eheheheheh...yg ni aku guna dark choc
memula ingat nk guna milk choc, tp ada kesilapan teknikal, choc tu bergentel (sbb air termasuk dlm tu)
pastu wat lg sekali guna dark coklat + esen stroberi
kt dlm tu aku boh badam hancur...

pasni leh la aku bereksperimen ngan coklat lak kan...
eheheheheh...

sbb ada yg tanya camana nk wat..aku citer la secara ringkas yer..

coklat masakan secukupnya- nk sedap guna milk coklat, kalau nk boh kaler2, guna white coklat- aku bantai dark coklat je
1 sudu besar cocoa butter
1 sudu teh esen stroberi- option
sedikit kekacang- sedap kalau guna sebiji hazelnut

masak coklat secara double boil- jgn bg kena air
bila coklat cair, masukkan cocoa butter
pastu letak esen
pastu leh letak pewarna kalau suka..
masukkan dlm acuan coklat 1/2 acuan tu, letak kacang, masukkan coklat sampai penuh acuan
bekukan dlm peti ais

*cocoa butter leh beli kat kedai bakery- kaler putih- agak berketul2- tujuan utk kilatkan coklat


3 comments:

Lydia Miza said...

sedapnyer...nak sikit!

Unknown said...

suka makan coklat..tapi....gigi ronggak ler plak...
Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

ieda said...

huhuhuhu akak berapa minat choc .. tapi sesekali makan ok kan .. sedap jugak .. lagi pulak adik buat sendiri .. mauuu puas ati kann :))

jejak

free counters