kawan2 blogger ku (

Wednesday, December 1, 2010

kek berbelang 3

salam...

huwaaaa!! ngantuknya...tdo lewat bgn awal...
cukup sebulan leh pengsan kalo cam ni....

so..sambil2 menguap ni..jom la kunyah2 kek...
nti perut kenyang, mata bertambah ngantuk...
kan best gitu!!!! uwaaaaa!!!!!

kek marble ni sebenarnya anak sulong utk toys aku (mixer la)
huhuhuhu..gian betul nk menggodek kek tp malas nk pukul tgn
so...semalam dpt la melepaskan hajat..
tp cari kek yg paling simple je la...sbb bdn letih sebenarnya..

kek marble aku ni mmg simple dimple je...
guna bahan2 asas ja...




bahan:

250 g mentega
180 gram gula pasir- kisar halus
250 g tepung gandum
6 biji telur
4 sudu besar susu cair
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila

(ayak tepung + baking powder sebanyak 3 kali)

cara:

1. pukul mentega + marjerin + gula sampai kembang- memutih
2. perlahan kan mixer- masukkan telur sebiji2 sampai habis
3. masukkan esen vanila
4. masukkan tepung dan susu cair sedikit2 sampai abis- mixer on low speed
5. pastu bahagi 3 bhgn- 2 bhgn letak pewarna yg disukai, 1 bhgn biarkan warna asal
6. lapiskan kedalam loyang berselang seli warna sampai abis
7. bakar selama 45 mnt- 1 jam 




resepi yg sama...
kaler je lain...


ps: kalau nk tekstur kek lebih gebu dan ringan, leh tambah 1 sudu teh ovallette, ditabah semasa memukul mentega dan gula.
aku x berapa suka...sbb aku nk tekstur yg sedikit berat dan klasik gitu...

7 comments:

AiDa AzRyN said...

whoa! kek marble!! aida suke... :)

ruby zaizi said...

hehe..aritu pon ade try kek belang..huhu

izahdaut said...

cantiik...jadi gebu la tuu

JaSSNaNi said...

wahhh.. ngantok2 pun siap 1 biji kek.. hmmm camni sape2 yang jadi kawan seopis, mesti dapat rasakan kek ni kan.. ye la.. kalau kat umah nuanza cuma ade en gapril and nuanza je.. mesti tak banyak luak.. kan kan... heheheh.. seronok nye dapat kawan rajin masak and baking ni.. :) :)

psstttt.. bape rat beli toys baru tu? akak nye skrg biasa nye je.. tak gah mcm toys nuanza.. saja nak tahu.. kot2 boleh beli nanti ke.. hehehe.. :)

Lyza said...

Nuanza..ada lg ke kek marbel nie?? Mintak sepotong..tgh lapo nie..hehe

ieda said...

waduh2 dikkk tertarik lahhhh huhuhu

WANI said...

suhu baper ekkkk?

jejak

free counters