kawan2 blogger ku (

Friday, March 18, 2011

jom bergolek2 kat padang...

As'salam...
sihat ke korang??
aku gak yg batuk x sudah2 lagi...
rasa bergegar je otak pala...berbelit isi perut...
menggila sungguh batuk kali ni

tp alhamdulillah..selsema ngan demam dh makin menjauh...
bila dh baik demam ni, selera mula la meracau bukan2..
tingin nk mkn itu ini...

so..ni la menu dinner semalam
ayam masak padang ngan cendawan goreng tepung

ayam masak padang ni dh lama dh nk cuba..
semalam menjadi la jugak..
aku suka!!
kalau tgk bahan2 kisar, mcm nk wat rendang pulak...
tp kalau tgk masakannya, nampak mcm masak lemak
rasa dia lak mmg kena ngan tekak aku...




AYAM MASAK PADANG

1/2 ekor ayam- potong kecil
2 helai daun limau purut- carik2an
1 batang serai -ketuk2
1 cawan santan- sederhana pekat (santan pekat + air skit)
5 biji ciliapi - belah jgn putus
1 biji tomato - belah 4
1 keping asam keping
3 s/b minyak
garam

Bahan mesin
2-3 biji cili api- kalau nk pedas boh la lebih
2 sudu besar cili kisar
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1 biji bwg besar
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras

Cara membuat
1. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan mesin dan serai yg diketuk.
2. Bila dah naik minyak masukkan ayam dan biarkan sekejap.
3. Masukkan santan, daun limau purut, tomato. asam keping dan ciliapi.
4. Biarkan reneh dengan api perlahan sehingga mendidih & sedikit pekat.

sumber: disini - tp telah diedit bahan2 nya jdkan separuh





ni menu sampingan..cendawan goreng tepung
lg best kalau dpt cendawan yg segar2..
sygnya 3 peket cendawan yg aku beli semalam, x sampai separuh pun yg elok..
tp jd la..dpt sepiring utk mkn ber2...
tiap kali goreng cendawan atau ayam tepung, aku campur2 tepung mana yg ada kt umah je...





ni bahan tepung goreng cara aku...

1 senduk tepung gandum (guna senduk cedok nasi tu)
1 senduk tepung beras
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil garam
sedikit lada sulah / lada hitam

-gaul semua bahan di atas sampai sebati
masa nk guna ceduk la byk mana yg nk guna

utk cendawan ni:

sepeket cendawan
1 biji telur- x yah asing putih kuning, membazir!

- gaul2 cendawan ngan telur
-pastu masukkan satu persatu dlm tepung sambil ratakan bg semua kena tepung tu..(tepung tu x yah bancuh)
-goreng dlm minyak yg byk dan panas sampai garing kekuningan




4 comments:

DaK CoMoT said...

gulppp....baru tgk..xmkan lagi...aishhh comot nak teraiii laa..mekaseh!^_^

topimagine said...

cam best je.. tp malas n reti masak la.. so cm ne ek.. hahaha

hajar said...

nk tnya..santan tu gna santan pekat ke santan cair?

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

hajar: d edit pasal santan ye... santan tu x pekat sgt atau x cair sgt..sedang2 je...
biasa kalau beli santan siap tu, dh ok dah..sbb santan beli x berapa pekat dan cair..

tp kalau santan kotak, agak pekat, so, tambah air skit

jejak

free counters