kawan2 blogger ku (

Monday, March 21, 2011

rega petai mahal x masuk dlm berita punnn!

As'salam....
dh puas dah naik belon2 kat bawah tu, jom kite pulang ke dapur yerr...
huhuhu...ape lg ...masak la...nk kebulor ke x masak..
makan luar?? sesekali leh la...(pastu byk komplen sbb x kena selera)
bukan la nk kata sendiri masak sedap, tp masakan kedai kan ikut taste tukang masaknya
mana nk sama ngan selera aku yg kekampungan ni....

kali ni kita pekena makanan yg haruuummmmm baunya...
yg di gu kan dengan udang...








mahal yer petai skang ni..
3 papan RM5..nk mkn punya pasal, belasah je la...
nk murah ko tanam sendiri
tp kat mana la nk tanam kat putrajaya ni kan...
kat balkoni?
akan kupikirkan...

cara masaknya sama je aku rasa dgn org lain nyer sambal
tp sbb ni blog aku, aku nk gak letak resepinya..!

bahan:

udang semangkuk
petai 2 papan- korek ambik bijinya-belah 2
2 biji + 1 biji bwg besar saiz sedang
2 senduk cili kisar- maaf ye, aku dh biasa kisar siap2 cili kering tu, so, x reti nk anggar kalau guna cili kering yg lom kisar :-P

cara:

kisar 2 biji bwg
yg lg sebiji tu mayang bulat2

panaskan minyak
tumis bwg yg dimayang tu sampai wangi
masukkan cili kisar + bwg kisar
masukkan gula (dlm 2 sudu teh)
kecikkan api..biar cili masak (nampak pecah minyak skit)

bila dh nampak pecah minyak, masukkan petai- biar jap
masukkan garam dan air asam jawa (agak2 la ye)
masukkan udang..
biar kan jap sampai udang masak- x yah lama sgt, nti udang keras x sedap!

nota cinta: masa menumis apa pun jenis sambal, biar la minyak tu berlebih skit ye.. bukan ape, utk garingkan cili , dan cili tu masak sempurna...
bila dh masak, kalau nampak terlalu naik minyaknyer, boleh kaut buang yg berlebih tu
-pesan mama, masa tumis cili utk buat sambal, trus masukkan gula masa tumis tu.. agar gula dpt larut sempurna dan x ketara sgt manisnya... (aku amat x suka sambal yg manis melekat!)- tp jgn lak x letak gula, x sedap la sambal tu nanti...



8 comments:

noradzlina.kamdani said...

mahalnye..kt pilah 5 papan rm 5...w/pun kt pilah ni bnyk pokok petai tapi msh jual harga mahal...

JaSSNaNi said...

assalamualaikum... hai dik.. sedap nya sambal udang ni.. merah menyala.. ni dapat kat kimi ngan kinah.. sure abis nasi seperiuk.. kakakakak...

Mommy Agharr said...

Hi Cida, saje je laa tu nak tunjuk petai ngan udg ek.hihi.. dah terliur ni. Blk ni nak cari petai laah..hehe..

Cik Yana said...

Arghhh! Sambal Petai. Sukenye! tiba-tiba lapar.

Entry terkini: Serius Letak Jawatan Camni :P

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam, kat KL nie memang mahal petai. Sambal petai sedap nyer.. dah lama tak pekena petai jeruk.

perondajaketbiru74 said...

sedap ni hehe....petai pun mahal sbb minyak semakin mahal...teori domino

CN said...

my feberet nih :)

Anonymous said...

petai mahal orang x bising sbb bukan semua orang makan petai. tapi kalo ayam mahal, mak bapak pening kepala, anak2 antu ayam. kira generasi muda2 ni antu ayam. lainlah mcm umah mcik ni x de ayam pn anak2 kesah, gantikan dgn tempe. kalo x de sayur baru kesah!

jejak

free counters