kawan2 blogger ku (

Friday, April 8, 2011

bila durian dh jadi bubur

as'salam...
malam ni aku telah kembali ke ~home sweet home~
5 hari 4 mlm berkursus...
bila lebih 3 hari kita tinggalkan umah, mmg akan terasa rindu
namun bila lebih 3 hari kita ditdo di tempat baru, sedikit sebanyak pasti ada kenangan yg ditinggalkan..
biarlah kenangan itu semakin tertinggal..sbb kita perlu mengejar ke hadapan..

erm..ari ni blk je, trus buka peti ais...
cari derian..eheheh..telah dimaklumkan oleh en garpil, ada derian dlm peti ais..
musim derian kembali lagi...tp jgn mkn byk2 sgt tau..
sbb musim skang yg x menentu...mcm2 penyakit leh mai..demam la...sakit tekak la...

dlm pala otak lak dok merangka nk buat bubur kacang durian ni...
sib baik segala benda yg nk guna ada kt kedai bawah...
so..jadila bubur kacang durian..
rebus secawan je kacang hijau..tp dpt seperiuk..
ingatkan nk sedekah skit pd jiran depan umah, tp bila intai2, gelap je umah dia..
so, rasanya bw ke opis je la sok kot..(kalau ada belennya la..)


resepi cam biasa la...simple2 je..tp nak masuk gak...
bahan:

1 cawan kacang hijau- rendam 1/2 jam
air secukupnya utk rebus kacang- aku guna 4 cawan
4 ulas durian
3 sudu besar gula merah
1 cawan santan pekat- aku guna santan kotak
1 cawan santan cair- aku letak 1/2 cawan santan kotak + 1/2 cawan air
2 helai daun pandan
secubit garam

cara;

rebus kacang hijau sampai empuk- kacang nampak pecah2 dan air kering
campurkan gula merah dgn 1/2 cawan air panas-
 larutkan-tapis masuk dlm kacang (tapis sbb kekadang gula merah ni mcm berpasir)
masukkan santan cair, sebatikan
masukkan santan pekat, garam, daun pandan dan durian
(kalau x cukup manis, tambah gula lg)

*nk guna gula pasir pun ok..cuma gula merah lagi sedap...


ada stgh org suka makan bubur kacang ni sejuk2 kan..masuk peti ais..
tp aku lak suka yg panas2 suam...apepun..layan aje lah...





9 comments:

Amirah Adnan said...

ala kak, mcm best jek! terliurrr :(

nida husna said...

sedapnyaaaaaaaaaaa durian,,nak jugak,,huhuhuhu

Adyshariz said...

mak aii terliur tengok..esok nk beli sebijik buat mcm ni la..cicah ngan roti..fuhh marvelos

nur easy said...

sedap nampaknya..bekas pun cun ;)

Mila Ahmad said...

musim buah durian skank nie..
sy bukanlah pengemar tegar buah durian
tp suka makan bubur durian..sedappp...

snf said...

bes nya bes nya.nyummy nyummy..

relevan said...

Sedap ni.. pas semangkuk sini ..

~SYAZ~ said...

wah! sedap nye!!!!!
tak sabar nak balik rumah nak beli durian..
johor tunggu syaz balik..
kasi syaz bedal durian puas2! ngeee~
^__^

LindaRahim said...

bestnye...x pena wat sendiri lagi...mkn yg mak masak je...

jejak

free counters