kawan2 blogger ku (

Thursday, April 28, 2011

DEJAVU- mimpi? sakit jiwa atau gangguan otak??

as'salam...


-DEJAVU-


sedap tak perkataan tu...
apa yg korang paham dgn DEJAVU..
tajuk lagu? nama kain? nama kasut? nama kedai? nama anak?


sebenarnya x ramai yg tahu, DEJAVU adalah salah satu gangguan psikologi..
huh??? betul ke? ingatkan nama lagu td...


sebenarnya kan, setiap dr kita pasti sekali alami dejavu...
jap!! DEJAVU tu ape sebenarnya??
ok, DEJAVU ni sebenarnya satu perasaan aneh yg melintas di fikiran tentang sesuatu atau tentang persekitaran yg dirasakan pernah dialami sblm ni...
tp, puas kita pikir, puas  perah otak, kita x mampu nk ingat apa2..
lebih kurang dia dtg selintas dan berlalu..


huh?? aku pun x paham mcm mana nk terangkan...
so, aku bg cth ye..


cth 1: kita pergi ke satu tempat..tetiba kita rasa kita penah sampai tempat tu, tp sebenarnya kita mmg x penah sampai pun


cth2: kita terbau satu haruman (perfume) yg dipakai seseorg...secara selintas, kita rasa mcm pernah terbau haruman tu, atau haruman tu menarik kita utk pergi ke satu alam masa lampau...rasa familiar sgt2...


cth3: kita terserempak ngan seseorg yg kita rasa mcm kenal, tp org tu x pulak kenal kita... (sebenarnya mmg x kenal, tp kita yg rasa mcm kenal)


cth4: bila tgk tv, kita rasa mcm dh penah tgk je citer tu sedangkan citer pun baru pertama kali ditayangkan..


ok..jelas??
sebenarnya x de la apa2 yg buruk pun pasal DEJAVU ni tp kekadang leh ganggu emosi gak kot..sbb puas la nk perah otak nk pikir hal2 yg kita rasa mcm sgt 'dekat'






nape jd mcm tu?
aku kutip dr cth kt ats
tp ambik 2 situasi je la ye..letih nk menaip


cth 1- terjadi sebenarnya, mungkin kita cuma tgk tv, atau gambar pasal tempat tu..tp memori kita dh rakam pasal tempat tu..so, bila kita pergi situ, memori kita bg signal bhw tempat tu penah dilihat..


cth3- bila kita jejalan kt mana2, dlm sesak org ramai, sebelah mata kita pandang ke lain, manakala sebelah lg mata pandang pd seseorg TANPA kita sedar. otak merakam wajah org tu. so, bila kita kembali dipertemukan dgn org tu, kita rasa mcm kenal. Padahal x kenal.


mmg pelik kan..tp benar...



rasa mcm pernah tgk je daun ni tp kat mana yer???


~lalalalla~ masa td kan aku tgh korek idung, tetiba aku rasa mcm penah je aku buat perkara yg sama sblm ni, tp bila dan dimana x pasti- adakah itu DEJAVU??

10 comments:

diana said...

mungkin sebab korek idung setahun sekali..
tu yang ingat2 lupa je..
macam pernah korek tapi bila..kan??

mujahidah muslehah said...

mule2 bace rase serem ckit..haha

.................cP~ said...

salam..

oh...gitu ke..sebab selalu sangat dejavu ni berlaku kat saya..haha..gangguan emosi nih..

Mrs Sufatiha Infinity said...

salam..
penah jadi gak kat noorfa tp x tau lak yg tu org panggil dejavu..ingatkan filem td..

~MISS LEAYA~ said...

hum, biasa gak kat tempat firt time pg rasa cam pernah pegi~ huhu

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe selalu alami benda macam ni..owh dejavu ye..tq

Siti NuruL Ain said...

saya pernah mengalami situasi sati dan dua.. hurm...

tapi sy blom ada masalah psikologi lagi..hehheee~~

c!nta IzwanNie Eynia said...

rupanya dejavu ni gangguan psikologi.. ingatkn kelebihan... =)

OreO HitaM said...

Its happen to me all the time

ieda said...

hahahha gud info dik ..
kalau akak tahu dejavu tu lagu jew ..

part korek idung tuu x tahan dik muahhahah

jejak

free counters