kawan2 blogger ku (

Friday, April 29, 2011

nape nk jd mcm bangau, nape x ikut je mcm ular

as'salam

''bangau oh bangau kenapa engkau kurus
mcm mana aku x kurus, ikan x mo timbul..''

''ikan oh ikan, kenapa x mo timbul
mcm mana aku nk timbul, rumput panjang sgt..''
 

sila la nyanyi sampai abis dan tepuk tgn utk diri sendiri yer...
bila dgr lagu tu, dh mmg sinonim sgt ngan hidup kita kan
dr kecik2 lg kita dh leh hafal lagu tu ngan baik sekali!!
wpun masa tu nk hafal surah al-ikhlas masih lintang pukang
sampai dh tua ni pun, lagu ni masih boleh dinyanyi dgn baik sekali...

sebenarnya aku dh melalut. titik.

aku bukan nk cite pasal lagu tu..
tp nk luah skit je, nape ada aksi tolak menolak dan saling tudung menuding jari dlm hidup kita ni ye..
apa salahnya sekali sekala mengaku saja salah diri..
sambil minta maaf..
settle kan!

ni tak, dari satu topik, dinafi, lalu dikaitkan ngan topik lain..
dan nafi..kait..nafi..kait..nahhh!!!
topik asal dh ilang, timbul isu baru...

sama la mcm lagu bangau oh bangau ni...
kalau ular x mengaku salah diri atau cuba tuding jari (ular ada jari ke??) ke pihak lain, sampai bila lagu tu nk abis agaknya yer...

''ular oh ular kenapa mkn katak
mcm mana aku x mkn, itu makanan aku!''
agaknya kan, ular tu takut katak yg mkn dia kot, sbb tu dia mkn katak tu dulu!
 sumber gambar: google

p/s: x salah mempertahankan diri kalau mmg kita x salah. 
yg salahnya, mempertahankan diri agar kita x nampak salah..
dan yg paling salah, mempertahankan diri agar org lain yg nampak salah di sebalik salah kita..

4 comments:

ruby zaizi said...

betol..yang salah nye bila kita menyalahkan org lain yang xsalah..berdosa besar kita menganiayai org !

S..U..D..@..I..S said...

yg salahnya dh bersalah x nak mengaku salah ..suka buat helah dan create isu agar org lupa sebenarnya mmg dia punca masalah.....

Nur Hawa Mohd Zin said...

ada yang salah tapi buat tak tahu..tu yang sakit hati...

POSH76 said...

maksud tersirat ni.....

jejak

free counters