kawan2 blogger ku (

Monday, April 11, 2011

selamat hari isnin

as'salam...

selamat ari isnin...

fresh tak slps cuti 2 ari?
x cukup? berapa ari nk?
20 hari..ok..ambik je...huhuhuhu...

adalah menjadi idaman hatiku utk bercuti 20 hari tanpa gangguan
bercuti di pucak gunung yang di penuhi makanan..novel2 cinta.....meow2 yg comel..
auwwww...jauhnya ngigau!
PANGGGG!!! pulang ke pangkal jalan hookeyyy!

jom2..nengok menu semalam..
huhuhu..kata je cuti, menu x de special pun..
rasanya lg malas nk masak kot....

so, ni la hasilnya...
kerabu perut n ikan masak asam...bukan masak asam pedas ye..tp masak asam!
dua2 simple n amat sempoi...
kacau2 godek2 x sampai 1/2 jam siap dua menu...


kerabu perut ni antara feveret aku 
sgt best! kalau ada jantung manusia  pisang lg la layan
tp tauge pun best gak!


kalau sape nk try, aku penah letak resepi kat sini

yg ni lak ikan kerisi...
asalnya cadang nk wat masak taucu
kisahnya, lepas tumis je bebahan semua, aku capai la botol taucu tu
sekali bila bukak, tgk keadaan dan bau taucu tu x memuaskan hati...
takut lak dh xpired ke ape..bila tgk tarikh kt botol, lom xpired...
lorrrr...apo nk buek ni...
bwg2 yg ditumis makin layu..
last2, aku masuk 1/2 sudu teah pes asam jawa ADABI...
huhuhuhu...jd la masak asam ni....
dulu kecik2 masa sekolah2 kalau mama soh masak, aku tere wat masak ni je la..ekekekek


resepi sgt simple..tp just nk kongsi

2 ekor ikan- x kisah la ape jenis pun- goreng- ketepikan
1 biji bwg besar-hiris
3 ulas bwg putih- hiris
sedikit halia- hiris
cili merah + cili api- hiris
1/2 sudu kecil pes asam jawa ADABI / air asam jawa secukupnya


cara:
tumis semua bahan hirs- goreng sampai layu
masukkan pes asam jawa + 1/4 cawan air...
masukkan sedikit garam
masukkan ikan..
rasa dulu cukup rasa


4 comments:

akuwanblur90 said...

nyam nyam.. sudah la x sarapan lagik... menitik air liur tgk makanan sedp nye.. nyam nyam..

nur easy said...

sedap tu nampaknya.. dpt idea utk mlm ni ;)

Ctnaemah said...

mana ada taucu bau wangi..heheheh

tuan umah said...

ctnaemah: wpun taucu itu bau tidak wangi, tp ku kenal benar ngan bau taucu yg sejati..huhuhuhuhu

jejak

free counters