kawan2 blogger ku (

Thursday, May 19, 2011

pakai baju batik, mkn pun nk batik gak...

as'salam...

huhuuuuu...lama x mengapdate...
dh x tau nk cite yg mana satu...

semalam operasi mengemaskini blog...
x de apa sgt...
just tukar kaler tema dr hitam ke biru agar cerah skit mata memandang...
tp aku terperasan, nape kotak follower hilang ye..
aku sorang je ke atau semua kena mcm ni??
tp x pe la
x penting pun..
apa yg penting, kita update blog hari2..huhuhuh...

kek batik ni dh jd cite basi pun...
minggu lepas punya kes ni...
akibat tetiba teringin nk mkn...
ermm..mmg la aku ni jenis x leh berdiet gamaknya...
ada2 je yg teringin itu teringin ini...


bahan2nya...semua senang dp-t kt kedai runcit biasa je...


kek batik ni mula popular zaman aku sekolah2 dulu...
dh lama kan...
tp aku mula buat bila masuk ke alam keje, 10 thn lepas...
selepas bertahun2, ni baru aku buat lagi...
selalu mkn yg org buat je...

kalau ada yg belum penah buat dan rasa nk cuba, jom tgk bahan2nya..
aku buat versi simple je...
ada sesetengah resepi guna bahan yg byk..
maybe lebih sedap...
1 peket milo saiz kecil
1 bungkus biskut mery
1/2 cawan susu pekat manis
1 buku butter- 250 g
sedikit air- x byk sgt dlm 1/4 cawan je

cara:

cairkan butter dlm kuali besar
bila dh cair, masukkan susu + air
masukkan milo, sebatikan
tutup api
masukkan biskut meri, gaul sebati
alihkan dlm bekas @ loyang..
tekan2 bg padat- tekan guna senduk plastik
sejukkan dlm peti ais 2 @ 3 jam sblm potong..

* aku guna loyang, alas bontot loyang dgn kertas minyak, senang nk tanggalkan
kalau x leh tanggal, just potong je dr dlm loyang





jom layannn..nyum2....

15 comments:

Shila said...

sedapnye...ada lagi tak??


nak sikit.. :D

indahhouse said...

Salam nuanza,
kek batik.. suka tengok. mesti sedap tuh!

LindaRahim said...

hihi...buat juga minggu lepas....sy pun mcm yu jugak la...bila teragak jer...x agak agak...terus nk buat...tekak ni so gediks la...

Nur Hawa Mohd Zin said...

nak sepiring...heheh

kurus said...

sedapnya biskut batik nie :)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

owh bubuh air eyh...

ada sesetengah orang letak telur

Myra Jay said...

Sedappnyer :)

MJ pun ada buat gak kek batik nie semalam lepas nengok ada sorg blogger buat, terus MJ pun buat jugak ;)

hazila said...

Lamanya tak makan kek batik......

Sha Saperi said...

sedapnyeeeee

nur easy said...

oh mengapakah kelihatan begitu lazat sekali..;)

Izan Ishak said...

sedapnya....dah lama tak buat sendiri~

Unknown said...

biskut ni sedap tawww

ezza haniza said...

sedapnyaaaaaaaaaaaa

Misz-ella said...

Eh .. eh .. nmpk senang je, kan.

myzziema said...

WAAA TERLIUR!

jejak

free counters