kawan2 blogger ku (

Friday, May 6, 2011

saat2 aku mengigau...

as'salam....


huarghhhhh...errkkkk...----> bukan bunyi jeritan tp bunyi kemenguapan...
asal ek skang waktu tdo aku semakin bertambah jam nya...
pantang ada masa luang je tdo...
pantang tdo je, masa x terluang..errr...


kepala otak pun agak ting keletang tong!!
bagai mau pecah...-->(tipu)


mlm ni, aku malas masak lg..
bagai mau bungkus je kepala dgn HALLS..kasi sejuk skit..


so, just jamu en garpil ngan seketul ayam kepsi hasil tapau kt opis td...
dan aku lak just mamam roti dan roti..dan roti..dan roti (sila kira jumlahnya sendiri)


blk je keje, cari roti, bakar jap, sapu planta tabur milo..wallahhhh!!! memukau...
tp malas wat air..minum air kosong je..
dan..BAMMM!!! krohhhh...krohhh...


pastu bangun wat2 ngigau..gi basuh pinggan mangkuk yg melimpah ruah dlm sinki...
pastu sesi mencanai roti--> haruslah lapar blk kan..so, ngigau lagi cari makanan..
jap! canai roti?
ohoho..tidak sama sekali..aku tidak pandai membuat roti canai..
aku hanya mampu mencanai roti gardenia...mau buat ape?
jap lg aku tunjuk kt bawah...


canai lebih kurang 6 keping, en garpil pun blk...
panaskan ayam, dan sila la mkn ayam itu dgn rasa syukur ye dear!
anggap saja kita berada di bumi yg tidak cukup mkn...(pemalas ckp je)


roti yg dicanai td pun sudah siap dibakar..
ermmm....jom layan....


oh yer...buat apa canai roti, pastu bakar lak..
ce citer...ce citer...


sila tgk pic di bawah...



ini namanya scramble toast...
telur yg di scramble kan + ayam dan beberapa bahan lain...
sumbat masuk dlm roti n bakar
menu yg sesuai utk org bujang, mak kpd org bujang, bapak kpd org bujang, 
anak kpd org bujang dan bekas2 bujang sekalian...

sape nk cuba resepi yg amat tidak susah ni:
haruslah ada muffin pan...
tau apa muffin pan kan...
yg ada lobang2 tu la...
haa..makcik! laju angguk ekk..
selalu wat mapin le tu..huh!

aku melalut lagi

bahan a:

6 keping roti- sila gandakan mengikut bilangan kepala dlm rumah anda
1-2 keping keju
1 sudu besar mayonis

bahan b: inti:

2 biji telur
sedikit daging ayam- (leh je kalau nk guna nuget)- hiris halus2
1 biji bwg besar- cincang halus
1 sudu besar planta- kalau tadak taruh je minyak + sedikit lg planta utk sapu kt roti
1/4 kiub ayam megi (aku suka megi, x suka knorr-->sila jgn saman aku ye knorr)
sedikit daun sup
cili merah- hiris halus2
tomato- kalau suka- cincang halus


cara:

roti tu buang kerak tepi- pastu canaikan kasi nipis
(kalau x dak pencanai, guna je gelas, janji nipis)
pastu sapu planta
masukkan dlm muffin pan...
guna sudu utk bentukkan
ketepikan

bahan inti:

panaskan planta dlm kuali
tumis bwg besar sampai wangi
masukkan ayam- biar separuh masak
masukkan kiub ayam
masukkan telur- kacau2 jdkan telo hancur
pastu masukkan semua bahan lain 
tutup api
(kalau suka leh la letak sedikit lada sulah atau serbuk lada hitam)
pastu masukkan mayonis, gaul rata

sudukan bahan inti dlm roti td...
carik2an keju letak kt atasnya
bakar lebih kurang 10 mnt- sblm tu haruslah panaskan dulu dlm 10 mnt
sbb oven kan ambik masa nk panas




best mkn pans2 sbb rangup...
intinya leh ganti seafood atau daging
atau sadin pun ok gak
nk letak telo je pun ok...


siap utk dimakan bersama sos...

hasil gambar di sumbang oleh kamera henpon sbb dslr ada masalah teknikal plak...
apepun, tq pd kamera henpon yg cukup byk jasanya sblm2 ni...




8 comments:

PYQAH said...

sedapnye...rasa lapa plak mlm2 nie..hntr skt kat kedah bole? hihi

FariehanIbrahim [LBC] said...

wahhh! cam best jer scramble toast tuuu. >.<

kne try wat nie! =D

Kuchiki EnnaMoon said...

uh sedapnya!!!

POSH76 said...

Makk aii shedapnyer

nur easy said...

roti y dicanai.. sedap tak? hehe

kaktun said...

amboi sedapnye tengok...meleleh air liuq :D

sweet like what said...

uishh sedapnye nmpak..leh try nnt nie.. ;)

me~ said...

thanks for all the recipes. senang nak wat bulan pose ni since hidup sesorang di perantauan so kena la masak sendiri sume. thanks! -ky,USA.

jejak

free counters