kawan2 blogger ku (

Tuesday, October 25, 2011

Kari Ikan Tenggiri

as'salam...

x ingat la bila buat...
kira gambar tertunggak dlm laptop le nih...
syg lak kalo x disiarkan..huhuhu

so..layan je la...

aku mmg suka kari...
sbb masa kecik2 dulu mama suka wat kari kot..sbb arwah abah mmg suka kari...

tp x de la aku wat hari2..
kalau kena ngan ikannya ok la...
en garpil pun nampak mcm layan gak ngan kari...

tp aku nk bgtau, kari ikan aku mmg x de guna santan yer...
kalau kari ayam atau daging br aku letak santan skit...




kari ikan tenggiri


3 ketul ikan tenggiri yg telah dipotong
3 sudu besar serbuk kari ikan- aku guna babas + cap O
1 sudu kecil serbuk cili
1 biji tomato- belah 4
1 biji cili merah
beberapa biji cili api- belah tanpa putus
kacang bendi / terung


bahan kisar:

1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih


bahan tumis:


1 biji bwg besar- mayang
3 ulas bwg putih- hiris
1 tangkai daun kari
sedikit halba campur

cara:

campurkan serbuk kari + bahan kisar + sedikit air- jadikan pes
panaskan 2 senduk minyak
tumis bahan tumis hingga garing
masukkan pes rempah + air skittttt je...
kecilkan api
masukkan cili merah + cili api + 2 bhgn tomato yg dibelah
tutup tudung periuk
biarkan 5-7 mnt
buka tudung, kacau jap, jgn bg kerak
pastu masukkan air- agak2 ikut kepekatan kuah yg dikehendaki
masukkan garam + air asam jawa
masukkan ikan. bila ikan dh hampir masak, masukkan tomato dan bendi
biarkan jap..tutup api.


kari ikan hakak mmg x guna santan...
utk serbuk kari, hakak suka guna cap O + babas..kira separuh2 la...
rasanya area KL ni x penah jumpa kot Cap O
kalau org Kedah mesti tau
rasa kari ni agak pedas sbb letak serbuk cili..
kalo x mo pedas, abaikan serbuk cili..


No comments:

jejak

free counters