kawan2 blogger ku (

Monday, November 21, 2011

jd ke kuih keria aku ni???

assalam...

memula ni tanya...
tau tak ni kuih ape??






kenal???? ke mcm x kenal??
sian aku weii..baik ko kata je ko kenal yg ini adalah kuih keria....!








sebenarnya kan..nk bgtau, ni pestime aku wat benda ni..
ada yg panggil kuih gelang kan..
ape2 je la..janji kt dalamnya letak keledek
kalo x letak, bukan keria la namanya...

aku ada dpt 2 bijik keledek dr my BFF aku..
dpt je trus aku terpikir nk mkkn keria..
ni mmg kuih feveret aku ni..cuma ntah nape, x penah tingat nk buat sblm ni
mungkin gak sbb aku kedekut nk beli keledek..
atau adalah lg senang membeli yg sudah siap..ngeh2

so..proses penyediaan keria ni amatlah singkat time nya...
jap je..kuih2 keria ku sudah siap digelangkan...

dr 2 biji keledek, aku potong kecil2 pastu rebus sampai keledek tu empuk
jap je dia empuk..x le lama mcm rebus kentang..
pas empuk, trus toskan dan terus lecek mas tgh panas2 tu...

pastu biar sejuk atau suam2 skit
masukkan tepung skit2...
yg ni harus agak2 je la...
jgn byk tepung sgt nti jd keras le keria ko nyahhh
bgantung pd saiz keledek
pas lecek, keledek tu dpt lebih kurang 1 1/2 cawan + 5 sudu besar tepung

kalo rasa mcm lembek2 tu, jgn riso..
sbb masa nk menggentel nti, ko akan perlukan tepung yg byk
sapu tepung kt tgn..
tabur kat dulang tu..
so...kalo dh uli td letak tepung byk, pastu nk tabur lagi, harus keras kejung keria tu...
sgt la x best kan mkn keria keras...

aku lebih suka keria yg lembut..yg terasa lebih byk keledek dr tepungnya...

(aku byk membebel kan ari ni)


pas siap gelang2kan..leh la goreng ye...
guna minyak yg panas dan byk- tp masa goreng sila kecilkan api ye..

pastu sejukkan jap sblm sira gula...
kalo nk fail pun, mmg bab sira ni la..<--ni aku le ni


utk 10 biji keria bersaiz sederhana comel, aku guna 2 sudu besar gula + 1/4 cwn air
(masukkan dlm kuali)
campurkan dan didihkan atas api
sampai nampak buih2 tu dh mula jd pekat

masukkan keria dan gaul guna sudip
bila nampak gula mula mengering, tutup api dan teruskan gaul sampai semua nampak sebati
alihkan dlm pinggan
bila dh sejuk skit, lapisan gula tu akan membentuk kepingan2 kecil..

(tp hati2 jgn sampai gula bertukar jd karamel lak)


ni hasil aku yg aku sendiri x berapa puas hati
cerita je td beriya..aku sendiri pun x pandai nk sira...


gambar atas ni di snap masa keria ni masih panas...
aku mcm merajuk tp telah menghabiskan hampir kesemua keria ni..
lalu tinggalla seketui je x berusik terkonteng2..

dlm dok lalu2 pi mai pi mai kt tepi dia, terpandang lak keria yg kesepian kesejukan ni..
tgk2..ehhh...


baru nampak kan gula tu mebentuk kepingan2...
ni le yg aku nak!!!

nape xde sape bgtau gula tu kena biar sejuk dulu baru jd berkeping????


3 comments:

Tasha said...

fevret ni,nmpk jadi n sedap je~~~

^^

Mamasya said...

Aslmkum Nuanza...

Akak suka dgn kuih keria ...tp jarang buat...

jannah said...

masa sira tu akak taruk tepung sikit..nanti jd la cm akak nk tu

saya selalu tgk mk buat mcm tu..
cuba laa.. ^_^

jejak

free counters