kawan2 blogger ku (

Monday, January 16, 2012

roti jala serawa durian

assalam....

dh malam dohh...
alahai...rasa mcm baru je nk menikmati percutian...
apepun, selamat dtg je la tuk ari isnin..
haishhhh...mood keje x de plak nih...

jom la layan menu minum ptg ari ni.....
cam biasa kalo en garpil beli durian, aku mesti la curik sebiji
huhuhuhu...memula ingat nk wat bubur kacang durian..
tp hati dan nafsu makan bergelora nak makan serawa durian cicah ngan roti jala

sebenarnya ni kali keberapa ntah aku menjala...
dan kali ni lebih baik la dari yang lepas2...
sukatan tepung dan airnya pun rasa dh sesuai sgt...


biasa kalo mkn ngan kari, aku lebih suka kaler kuning
tp sbb yg ni mkn ngan kuah durian, aku letak sedikit esen pandan dan pewarna hijau..


memang mudah guna acuan jala ni berbanding acuan lama yg kuning tu
x de meleleh2...lebih kemas dan mudah

bahan2:

2 cawan tepung
1 biji telur
secubit garam
2 cawan air
1/2 sudu teh esen pandan
sedikit pewarna hijau
2 sudu minyak masak

cara:

campur semua bahan dlm blender
kisar sampai sebati

semasa menjala, lebih sesuai guna non stick pan
sapukan sedikit minyak menggunakan towel kitchen pada jalaan pertama
jalaan seterusnya x payah letak minyak dah
kecilkan api
x perlu kalihkan...bila tepung nampak dh bertukar kaler, leh terus terbalikkan dlm pinggan dan lipat



utk adunan ni, dpt lebih urang 15 biji roti jala - bgantung pada saiz


mkn ngan serawa durian..
yummyyyy!!!


utk resepi serawa durian, leh tgk entry kat sini




selain cicah ngan roti jala, pulut atau roti, aku suka hirup serawa ni mcm tu je...
sgt nikmat....!



8 comments:

cik dila.. said...

alahaii,sedapnya kak..haih , mengidam nih ! >.<

mama sara nur said...

lawanye roti jala kaler hijau Cida..
terasa sampai sini kesedapannye tau he he
kena lak ngan serawa durian tu bertambah-tambah ni x cukup sepiring nak nak lagiii hi hii

FatihaNur said...

struktur roti jala tu cantik je tersusun

ieda said...

berseri2 roti jala adik tau ! ..
suke akak tgk ..
terliuq sudaaaaaaaaaaaaaa

Lady Lavender said...

waa..cantik & kemas betul roti jala cida :-))

RJ said...

Kenapa la snap pic cantik2.. hijaunya, luliannya nampak mcm nk hirup.. *gulps

is said...

Suke tgk kalar hijo.Cantik..u kreatif ar...Bersemangat saya nak berniaga roti jala.Yeahhh

Roza M said...

kreatif..semangat pulak nk mulakn biz roti niee..minta izin ya utk biz :)

jejak

free counters