kawan2 blogger ku (

Sunday, January 8, 2012

Tempek nyok, lempeng kelapa dan coconut pancake

assalam...

selamat petang....
sambil lepak2..sambil minum2 petang..nyaman kan...

tp cuaca panas skang...nk lepak kt balkoni pun rasa perit wpun dh ptg...
tunggu betul2 teduh baru nk main2 tanah kat balkoni jap..
ada tanah ke kt balkoni??
huhu..tanah dlm pasu daaa...

ok..saje nk nyibuk masuk menu minum ptg ni...
antara feveret en garpil...
menu klasik mcm ni mmg jd kegemaran dia...

nk buat pun x susah...
kalo kt kampung panggil tempek nyok
kalo kt kl lak panggil lempeng kelapa..
kalo nk lebih bergaya panggil saja coconut pancake..hua..haha..haa


wpun dh sukat guna senduk, saiz tetap x sama besar..huhuhu
lempeng ni aku suka buat nipis2..
kalo tebal, rasa jemu lak nk mkn...

sedap kalo mkn cicah sambal bilis..
tp kali ni aku wat sambal sadin yg dihancurkan je...

lempeng ni sgt mudah
tp kalo ada yg belum penah buat dan rasa nk cuba, leh la try

bahan: (anggaran)

2 cawan tepung
segenggam kelapa parut
1/2 sudu teh garam
air secukupnya- jgn terlalu cair atau pekat

cara:

bancuh semua bahan 
sapu sedikit minyak pd kuali
sendukkan adunan dan bentukkan bulatan
biarkan garing dan kalihkan
(gunakan api yg kecil)


7 comments:

missSenget said...

sedap...!!


mmg sedap makan petang2...

uwaaa...

ada lagi..? nk dtg rumah ni..hahaha..

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

miss: ada lagi 2 keping..heheheh..meh2 kalo lambat x jamin.. :-P

JaSSNaNi said...

sedapnya lempeng cicah sardin.. wahhhh hari ni lak cuaca bagos sangat, tak terlalu panas.. so layan perut je la kan.. eeheheheh

Amie said...

sedapnya! kenyang ni buat minum petang, tak payah makan malam lagi dah...

norlina said...

ADUYAI...tempek nyok memang akk suka sangat2...sekali makan nak 2-3 keping baru puas..

akk biasa pakai tangan ja ratakan atas kuali sebab letak nyok banyak dari tepung..

cik bai said...

nak ckit!!!

FatihaNur said...

kat kedah org panggil peknga kan kan

jejak

free counters