kawan2 blogger ku (

Wednesday, February 8, 2012

Puff Tuna

assalam....

yeaahhaaaaa!!!!!

bestnya dh masuk ari rabu...
bestnya dh masuk keja lepas cuti 4 arii!!..best betullll..(ye la tu..)

err...ok...x best....!

tp mmg la nikmat kan dpt abiskan masa selama cuti 4 ari
wpun x kemana, tp byk gak aktiviti santai yg melanda...
antaranya masak dan mkn..ye..itu paling best!

jalan2 kt k4 tanpa arah panduan, terbeli lak benda ni..


nak wat apa ngan benda tu?
nk wat cekodok.

ok.ok..dh tentu la nk wat puff...
tp utk cubaan pertama ni, cuba yg senang2 je la...puff tuna..
next time leh la wat puff ayam lak...

puff tuna ni pun hasil skodeng kat blog cik mat gebu- leh tgk sini

sgt berbaloi, dgn rega rm5..ada 10 keping...
terpulang la nk wat sekeping2 ke, nk potong 2 ke, 4 ke...


1 keping pastry ni aku potong 4 bhgn..
so, akan dpt puff yg sgt comel...
tq lagi sekali utk idea ni dari cik mat


ni salah 1 bentuk yg aku wat
cik mat panggil puff kelopak...
tp kelopak yg cik mat wat sgt mekar..
yg aku punya mmg kudup je..hidup segan mati x mau..
hasil selpas pembakaran:


huh..gelak le gelak!!!


yg ni lak aku kelar secara menyerongg
dan hasil selepas bakar:



kelar secara melintang
hasilnya:



antara 3 jenis ni, aku paling suka yg terakhir..
nampak lebih kemas

kat atasnya aku sapu ngan telur kuning dan tabur sedikit daun basil...
kalo nk tabur lada hitam kasar pun ok gak mcm yg cik mat buat...
bakar dgn suhu 160-180 darjah selama 15-20 mnt (sampai nampak garing keemasan)
guna api atas dan bawah


aku suka sgt ngan puff ni...
selalu beli kat kedai kek..
yg sadin mcm ni pun dh bapa hinggit
padahal bila buat sendiri x mahal mana pun...

dan respek ar pd sesapa yg sanggup buat sendiri pastry tuh...
bg aku, beli yg siap pun berbaloi gak..x mahal pun dan hasilnya sgt puas ati...


yummmmmm!!

utk inti tuna, wat mcm cara nk wat sandwich tu je...



1 tin tuna
1 biji bwg besar- dadukan
2 ulas bwg putih- cincang
2 sudu besar cili kisar
1 potong lemon / limau nipis- ambik jusnya
sedikit garam

cara:

tumis bwg besar dan bwg putih sampai naik bau
(jgn letak minyak byk, nti minyak tu akan melelh kt pastry)
masukkan cili kisar
biar sampai cili sedikit garing
masukk tuna (sekali dgn sosnya)
hancurkan isi tuna ngan sudip
masukkan jus limau dan perasakan sedikit ngan garam
(leh tambah hirisan cili api kalo suka)



huargggggghhh!! dh abesss...nk pi buat lagiiiii....

notakakitangan: nape entry ni byk sgt pic...?? sebab aku suka..suka..suka..suka.. ok? fine.

7 comments:

Huzaina Hashim said...

salam kenal....:-)...nak buatlah smpi berjaya..hehehe..:-)

Liza said...

salam cida...wauuu, rajin pulak dia buat mcm2 bntuk yer...mintak sepiring tuk bekpes...hiihhi

::Azura Rahman:: said...

eh.. akak suka jugak byk pic.. suka suka sukaaaaaa... hihihi..

kiut arrr puff cda nie.. nk wat gak arr nnti.. biasa akak guna roti paratha je.. murah skit.. sbb sebungkus ada 5 keping besar2.. but ia x serapuh puff instant nie kan.. leh cuma leh cuma.. tq utk picture yg byk nie.. i loikeeeee!

diana said...

nak cuba buat la anti..
nampak mudah..tak tahu la..kan??heheheh..tangan saya nui keras kejung sikitttt!!hehehe

cik cek said...

My fav...yg ringkas...mudah ...cepat dan sedapppp...:)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

sAYA SUKA PASTRYNYA MUDAH DAN RINGKAS

mawar merah said...

Asalam..k4 alamanda ke? Jenuh cari benda alah ni msih x jumpa2..x tau nk cari kt mana..

jejak

free counters