kawan2 blogger ku (

Saturday, March 17, 2012

nasi ayam penyet..ke penyek??

assalam...

selamat malam...
best kan malam ni..sbb ape? sbb esok cuti...
tp nk kata cuti sgt tu tak la..esok rasa mcm nk ke opis gak jap..sbb ada keje2 yg lom selesai..

mungkin awal2 pg gi tgk belon dulu..
heheheh...aktiviti tahunan kami..x penah tinggai tgk belon panas..
berangan dpt naik (nama pun berangan, sampai bila la nk boleh naik)

mlm ni aku kembali memasak..
cehhh..awat rasa mcm lama dh x masak ehh..heheheh

aku digoda oleh seorang kawan FB ..
sampai aku mmg betul2 terpegun..huhuhu
terpegun sama ayam penyet la...

Shikin, dh pas ni jgn nk citer pasal mkn lagi yer...hukk..hukk...


apa ini???
nasik lauk ayam??
mmg lauk ayam...tp ini cubaan aku membuat ayam penyet
nampak penyet tak..nampak tak?? gud!

x susah mana nk buat ayam penyet ni menurut resepi la...
puas aku google...wpun byk variasi resepi, tp semuanya hampir sama cara buatnya..
dan aku percaya, ayam penyet yg sebenar x lari jauh sgt la dr yg aku buat ni..
(tolong la percaya hookeyyy..sian aku..lama gak tau kat dapur tadi..)


ada pilihan ayam tu samada mahu rebus atau kukus...
aku pilih kukus sbb x mo hilangkan jus ayam..

bahan utk perapan ayam:

1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
sedikit halia
1 batang serai
1/2 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil ketumbar

(bahan2 ni dikisar kering atau tumbuk, pastu lumur pada ayam, tambah 1/2 sudu kecil serbuk kari dan sedikit garam)
- perap selama mana yg boleh- lagi sedap kalo semalaman
tp aku perap 1 jam je, kebulur la kalo perap lama2
- pastu kukus/ rebus sampai ayam masak
- pastu kuarkan ayam..tapis dan ambik blk bahan2 td...lumur blk kat ayam tu
- goreng guna minyak panas dan api besar- kiranya goreng jap je sbb cepat garing dan x perlu risau sbb ayam dh masak
- penyetkan guna pisau lebar


(bg aku, ayam ni rasa cam ayam goreng berempah..cuma agak lembut sbb dikukus dulu..so goreng x lama)
ni bahan2 utk sambal:

- cili merah
-cili api
-bawang besar
-bwg putih
-sedikit ikan bilis
-tomato
-belacan
-air limau / air asam jawa

agak2 la bahan2 ni nk byk mana ye...panaskan 1 sudu besar minyak masak-goreng semua bahan2 ni sampai layu- pastu tumbuk / kisar sampai halus (kisar guna pengisar kering)


menariksss takk??
aku suka sgt sambal ni..mavelesss!!!


ni aku buat sup ayam biasa je..
ambik bhgn tulang2...
kalo ayam td tu xmo kukus, tp di rebus, air rebusan tu leh la wat sup..
tp jgn letak serbuk kari tu lagi masa merebus..nti jd sup kari lak...
masa nk goreng baru sapu serbuk kari...


hidangan tambahan:

-ulam2an- timun, salad, tomato, kangkung rebus, kacang panajng- (apa yg ada je la)
-tempe goreng
-tauhu goreng (aku x letak)

1 comment:

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Sedapnye!thnks for sharing the recipe dear.:-)

jejak

free counters