kawan2 blogger ku (

Thursday, June 14, 2012

carrot cheese cake

assalam....
sihat ke komer?
kalo x sihat x kan la leh jengah blog kan..kikikiki

cuma nk kongsi kek carrot yg aku buat semalam...
agak lain skit dr yg aku buat 2-3 entry lepas...
aku buat dlm cup n guna resepi lain skit...


dh siap di bakar
tunggu sejuk utk di sapu ngan frosting cream cheese


mmg ngam sungguh kek carrot ngan cheese...heaven!!!



amat gebus di dalam....tp tetap moist...

resepi ni aku ambil dari buku "panduan asas menghias kek'' hasil tulisan Amaruszati Noor Rahim atau lebih di kenali ngan nama  Zati d hati...
bagus sgt buku ni terutama yg baru berjinak2 ngan kek dan asas deco

 

gambar dari web alaf 21


resepi kek lobak merah

4 biji telur kuning
4 biji telur putih
375 ml minyak jagung- aku letak 350 g je
130 gm gula castor (aku letak 100g je)
150 gm gula perang (aku letak 80 gm je)
(so, jumlah keseluruhan gula 180 gm dr resepi asal 250gm)

150 gm lobak merah parut- 1 btg carrot
250 gm tepung kek- aku guna tepung gandum
(kalo guna tepung gandum, tambah 2 sudu baking powder)
1 1/2 sudu teh soda bikarbonat- aku letak 1 sudu teh je
walnut secukupnya- bakar dan cincang

cara:

pukul kuning telur sebentar
masukkan minyak dan gula
pukul lagi sampai sebati
masukkan tepung + soda
kaup balik guna senduk sampai sebati
masukkan carrot dan walnut

pukul telur putih sampai kental
masukkan ke dalam adunan sambil sebatikan secara perlahan
masukkan ke dalam cup kertas / loyang
bakar 20 mnt utk cup dan 1 jam utk loyang suhu 180

utk frosting cream cheese:

250 gm cream cheese- 
125 g butter
50 g gula icing

cara:

pukul cream cheese sampai gebu
masukkan butter- pukul lagi
masukkan gula icing
pukul sebati dan boleh digunakan utk hiasan




untuk tempahan, klik sini

7 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

bentuk n rupanye memang menarik.. tapi rase die lak cm mane ek.. hehehe

Cida de' Nuanza said...

en Taufiq: resepi dh ada, leh la cuba buat...kalo malas buat leh tempah ngan saya....

http://denuanza-home-baked.blogspot.com/

bg tekak saya, saya sgt sukakannya!

Yaya Azura aka Naz Azra said...

buat kek carrot tak pernah menjadi, bila kak yaya buat luar nampak cantik, tp belah dalam lembap sangt..tak tau mn silap..ken try resepi sini pulak..buku tu kena cari la..minat jugak nak belajar deco-deco kek..

sarah mohamad said...

Yummy. tak pernah lagi makan carrot cupcake heee boleh try nanti :)

Asyifa Mustaffa said...

wow ! menyelerakan !

ariffin mutalib said...

wahhhh..cantik dan menyelerakan..nk jugak boleh x??

inahar ali said...

wah kek carrot fav akak nih..bak sepotong!

jejak

free counters