kawan2 blogger ku (

Monday, June 18, 2012

cheesy layer

assalam...

dh lama menyimpan rasa nk buat cheesy layer ni...
mmg x penah mkn n teringin nk rasa...
sementara usaha nk abiskan sekotak cheese yg hampir x pired aku cuba la menggodek gak..

hasil olahan dr resepi kek lapis pesona yg pemes tu, aku just tambah filling
tp utk adunan cheese, aku mmg belasah je apa yg ada...

mmg heaven la bila sejukkan dlm peti sejuk...
x tau nk habaq lagu mana...


sape yg suka cheese, mmg layanle...
sbb hampir sepenuhnya rasa cheese je...

biskut meri tu pun hampir2 terlupa kewujudannya...
wakakakakakka

ada sesapa nk mencuba ke...
tp secara terus terang, ini bukan la resepi asal cheesy layer atau lapis cheesy
itu resepi xclusive..
harus gi ambik kelas dr yg berkenaan utk dpt ilmu yg mantap
tp bukan akak yg buat kelas tau!
akak buat kelas gosip2 leh la...hahahahha

ni resepi aci letak je...
utk mkn2 sendiri di kala kesepian..ecececece...


resepi cheesy layer

utk adunan cream cheese:

250 g cream cheese- aku guna philidelphia
125 g butter- aku guna anchor
50-70 g gula icing- ikut la nk manis mana
1/2 cawan dairy whiping cream- aku guna anchor

cara:

pukul cream cheese + butter sampai kembang
masukkan gula icing
pukul lagi sampai sebati
masukkan whiping cream sedikit2...(jgn sampai cair sgt)
pukul sampai gebu

bahan lain:

biskut meri
filling- aku guna stroberi, blubery dan kiwi
susu segar- aku guna susu dutch lady yg dlm kotak kecik je

cara:

panaskan susu (agak2 suam je)
masukkan susu dlm cawan

lapisan 1-masukkan cream cheese ke dalam bekas 
lapisan2- celupkan biskut meri ke dalam susu suam, dan letak di atas lapisan 1
lapisan 3- masukkan cream cheese dan ratakan
lapisan 4- paipkan filling
lapisan 5-cream cheese
lapisan 6- biskut meri
lapisan 7- filling
lapisan 8 dan akhir- cream cheese

hiaskan dgn filing d atas nya dan leh juga guna buah2an segar
sejukkan dlm peti sejuk 2-3 jam sblm mkn..
(kalo guna bekas kecil, xperlu buat 2 kali lapisan...
cream cheese->biskut meri->filing->cream cheese)


strawberry cheesy layer


blueberry cheesy layer
nk letak fresh blueberry x de plak..letak anggur je la kt atasnya


kiwi cheesy layer...
nyum2..aku suka yg ni...


isi dalamnya...mcm aiskrim bila mkn sejuk2....


utk 1 adunan cream cheese td, mmg ngam2 dpt utk 3 gelas ni je..
sbb gelas ni agak besar....

selamat mencuba!

9 comments:

Anna Qawina said...

akk tumpang kesepian kt sinila, dpt gak kan sebekas tu..nk yg kiwi tau..hihi..

Ummi Annur Humaira said...

pergh...senak mata ni tgk..

**saya seorang yg gila cheese**

nur easy said...

boleh bayangkan rasanya... cam penah buat dulu tp filling mangga.. sedap kan ;)

quinnie said...

sedapnya...teringin nak cuba..:)

Areniss said...

mmg sedap la...darwisy suka sgt sbb mmg dia sukakan cheese...nak cubat buat jugalah satu hr nti....tq bg try...mmg bessssttt,,,,

dapurCikWan said...

Cikwan godek rasa online tadi..terjumpa resepi akak la..terus jenguk sini..tengok blog akak ;)) sedapnye keju2 tu huhu..

http://rasa.karangkraf.com/resipi-blog-pilihan/kuih-cara-berlauk-1.54026

Unknown said...

memang sedap...saya dah cuba semalam... cuma ada ubah sikit....
tukar pada oreo... hehhehe.. thanks pada resepi....


http://fazuana.blogspot.com/

Anonymous said...

thanks dear for the recipe :)

Lynn

Unknown said...

Terima kasih la utk resepi...sya mmg dh lama cari resepi ni. Ank2 mmg suka...

jejak

free counters