kawan2 blogger ku (

Saturday, July 28, 2012

mkn kepala ikan boleh jd pelupa ke?

assalam...

mlm ni sakan ngada 2 ketui kepala ikan yg agak besar
mkn ber2..
pueh hati

tp betul ke kalo layan kepala ikan leh jd pelupa...
maybe x sesuai utk student kot..kalo mkn gak, pastu mkn kismis byk2 ehh...
atau mak pak ckp mcm tu sbb mak pak nk mkn kepala ikan tu ber2 ja..
x mo kongsi ngan anak2..keh..keh


huh...amekkk!!!
versi tanpa santan
snap trus dari dlm kuali..hahahhaha
utk resepi, aku just guna cara yg sama mcm kat sini

pastu kekonon nk snap lg posing comey2 dlm mangkuk
sudahnya lupa...
cuma snap gambar beramai2 je...kt bawah ni


menu biasa2 je kalo tgk betul2...hahahha...
tp penuh meja (ke sbb meja tu yg kecik??)




merajinkan diri membuat benda ni...
popia kentang
atau nama lain, samosa
kalo samosa, bentuk 3 segi..
sbb kan aku maleh nk wat 3 segi dan gulung mcm popia biasa, namanya pun aku letak popia kentang
heheheheh

untuk inti:

3 biji kentang- potong dadu
1 mangkuk kecil daging / ayam cincang- aku guna ayam
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
sedikit halia
2 sudu besar rempah daging 
 1 biji cili merah

cara:

tumbuk bwg besar + bwg putih + halia- tumiskan sampai naik bau
masukkan rempah  yg telah dibancuh ngan air skit
kacau2 jap..masukkan daging/ ayam cincang + kentang..
masukkan 1/2 cawan air..
biar sampai kentang dan daging empuk
kalau x empuk, tambah air lagi
pastu tambah garam, daun sup , dan cili api 


(kalo guna daging, boleh gak empukkan daging dulu baru masuk kentang...sbb takut daging x empuk tp kentang dh lembik)

pastu gulung le ngan kulit popia mcm biasa





3 comments:

nizatus syahida said...

wah,,nampak sedap je kari kepala ikan tu..=)

Asmah Yusof said...

Sedap betul nampak kari tue dalam kuali...macam msk kawah gitueee..hehe

Cho Zila said...

memang sedappun.. akakni dah tuani tak kisah dah pelupa... sebab sedap punya pasal...

jejak

free counters