kawan2 blogger ku (

Friday, June 17, 2016

mee kari de'terjah

assalam...






bahan2:

1/2 ekor ayam- potong kecil
1 kg kerang- rebus dan kopek ambik isi
2 peket kecil rempah kari ayam (aku guna babas)- bancuh ngan air jdkan pes
2 cawan santan sederhana cair 
2 biji kentang- potong kecil
2 keping asam keping
sebungkus tauhu kering- kerat 2

bahan tumbuk:

1 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
1 inc halia

(lepas tumbuk, campurkan ke dalam pes kari)

bahan tumis:

1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
1 tangkai daun kari

bahan2 hiasan:

fishball/fish kek- celur
sawi- celur
tauge- celur
cili merah- hiris
bwg goreng

cara:

panaskan 1 senduk minyak
masukkan bahan2 tumis
biar hingga kegaringan
masukkan pes rempah kari + 1/4 cawan air
biar hingga rempah garing dan masak

masukkan ayam + kentang
tambah 1/2 cawan air
biar hingga mendidih
bila kentang empuk, masukkan santan dan kerang
masukkan juga tauhu kering
masukkan perisa + asam keping
biarkan mendidih

(jika ada tauhu kering, boleh di masukkan sekali ke dalam kuah)

* kalo x nak letak ayam dlm kuah pun boleh
rebus atau goreng ayam hingga masak, racik2kan..
letakkan atas mee ketika hidang


bahan2 utk tabur dia atas mee

pernah juga nampak ada org letak telur rebus gak utk hiasan atas mee...
so, terpulang la pada selera memasing..


notajarihantu: bila ditelek2 dlm blog ni, rupanya pernah gak aku wat mee kari dedulu...
dh hampir x ingat..heheheh...cuba tgk sini



9 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum..
terima kasih kerana menghidangkan mee kari yang sedap itu.. :) bukan main suka haikal ngan kinah.. sampai bertambah.. :) mekasih daun keladi ye dik.. :) :P

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam shieda..
seingat akak.. akak pernah try resepi mee kari shieda dari dlm fp dulu... hehee... takyah dah google resepi mee kari sbb resepi mee kari shieda dah mantop! sedap! air tangan shieda memang terbaik.. ikhlas ni tau.. slmt hari raya dik..

mamyharraz said...

raya sy pun biasa je sbb mak ayah sibuk kt surau ada korban.
lazatnya menu mee kari..tergoda tgk pic yg cantik.

ni yg teringinnak cuba buat ;)

JaSSNaNi said...

ooo.. dah rebus ye.. nak wat sup ek? eheheh.. cer buat kari separuh.. google resepi.. lepas tu tempek kat akak.. nak tengok gak.. hmmm kasi terus link resepi tu..
>>> smlm pakcik akak bawa balik daging korban dari kiriman mak.abah kat kg... so banyak gak dapat.. daging, tulang, perut, ikan pun ada.. ehehe sbb abah ada gi ke laut subuh tu.. so mak bagi ikan duri, ikan selangat.. lagi entah apa ikan.. tak de ic punya tu.. eheheh tak tau nama.. balik ni baru nak kesah wat apa2.. and kesah kemas2 boh dlm peti ais.. smlm pakcik sampai kul 2.30am.. so biar je dlm tong ais tu.. sbb tong ais still banyak ais.. balik keje ni baru nak kesah kan tong ais tu and kemas2.. :D eheheheh.. :) sama2 kita makan ler..

ieda said...

wahhhhh menarik mee kari nie .. ;)

Qhaifa Nur said...

lama tak buat mee kari....
kalau buat meriah dgn isi alam he..he..
sedapnya........

Kakzakie said...

gambar tu dah cukup menggoda walau tak ada tahu kering mesti sedap juga..

aanie said...

leceh jgk nak buat...hehe...keje nak senang je...:)

nampak sedap tu...mee kari kalo letak telur rebus mmg lagi sedappp...

inazamri said...

petang singgah sini ada mee kari.terus lapar lepas je bangun tido ni.nak cari kat pasar malam la sat gi.salam kenal dari akak.

jejak

free counters