kawan2 blogger ku (

Tuesday, October 9, 2012

menu dinner yg xpresss

assalam...

mood nk out station dh kembali
dh rasa malas nk membeli brg dapur
hahahha...mcm le out station sampai setahun
padahal seminggu ja...

ari ni sama kes mcm lepas2...xde lauk
huhuhu...malas singgah pasar
lastnya beli kat kedai bwh umah je..

so, terbatas le apa yg boleh disajikan
asalkan ada sesuatu utk habuan perut yg lapar..


masa beli udang ni pun, x tau nk buat masak apa
yg kelakar, aku siap beli serai, daun kunyit, tomato..
haishhh...konon mood nk masak cili api kot
tp...terasa lak mcm nk letak dlm megi je...heheheh
namun, perut meminta karbohidrat yg agak sihat iaitu nasik!
hahahahha!!!

hasil persetujuan bersama en roomate, udang tu akhirnya dicelup tepung dan digoreng
biasanya kalo order di gerai, udang goreng tepung dtg dlm bentuk ala2 cucur udang!
aku sgt2 x suka!
nk yg simple2 mcm ni je...leih krup krappp!!


ada dlm 8 ekor je...
tp saiz udang agak besar
so, cukupla kami ber2 melantak dgn jayanya
xde lauk sampingan pun
cuma aku goreng kacang panjang pecah telur...


kasi close up skit..hehe

cara aku goreng udang ni mudah je

bahan2 tepung:

2 sudu tepung beras
1 sudu tepung gandum
sedikit garam
1 sudu teh serbuk kari

(satukan semua bahan ni, x perlu bancuh)

bersihkan udang dan buang kulit dan kepala
tinggalkan sedikit kulit di bhgn ekor

ambil 1 biji telo putih
masukkan ke dalam bekas udang
tambah sedikit garam
gaul sebati

ambil seekor2..golek2an ke dalam adunan tepung
goreng dgn minyak yg panas...api yg sederhana

(tepung boleh juga gantikan dgn serbuk roti)


baki telo kuning td aku wat goreng kacang
tp aku suka telo lebih, so aku tambah le sebiji lg telur
masa goreng, aku just letak serbuk cukup rasa dan sedikit kunyit serbuk..

settle dh pun hidangan mkn mlm kami yg xpressssss


2 comments:

JaSSNaNi said...

memang menyelerakan sungguh.. menu udang goreng tepung + sayur tu.. smlm akak balik dah lapar tahap gaban.. terus goreng ayam + sayur kailan.. gambar pun tak sempat amik.. sbb dah tak sabar.. hahahaha..

Unknown said...

ekspress pon maveloous!

jejak

free counters