kawan2 blogger ku (

Sunday, October 21, 2012

rendang cendawan

assalam...

selamat berhari minggu buat semua...
bila dtg ari ahad, aku rasa x best...
sbb esok keja..hahahah

ari ni lunch awai plak..x mcm semalam...
sbb bahan2 pun semua dh ada dlm peti
trus masak je la...


mungkin menu ni agak asing bg sstgh org kan..
sebenarnya sama je mcm rendang biasa
cuma di tukar ngan cendawan
aku guna cendawan tiram

sblm ni, aku pernah perasan ada resepi2 rendang cendawan ni
tp kebanyakan guna cendawan butang
aku x berapa suka , so aku abaikan

baru2 ni masa ke perak, masa lunch kt 1 kedai, ada menu ni
mcm tertarik...bila cuba, erm...mmg leh layan di tekak ku
bg tekak org lain, x pasti la kan

tp bg penggemar rendang dan penggemar cendawan, rasanya x de masalah kot...


bahan2:

sepeket cendawan (200g)
udang secukupnya
1/2 cawan santan pekat
2 sudu besar kerisik
2-3 helai daun limau purut (atau leh ganti ngan daun kunyit kalo suka)
1 keping asam keping
3 sudu besar cili kisar

bahan kisar:

1'' halia
1'' lengkuas
1 btg serai
3 biji bwg merah (atau 1 biji bwg besar)
2 ulas bwg putih
sedikit kunyit hidup (atau serbuk kunyit)

cara:

masukkan bahan kisar dlm kuali
buka api
masukkan cendawan, daun limau, asam keping dan cili kisar
biarkan mendidih dgn api sederhana sampai semua sebati 

pastu masukkan udang, santan dan kerisik
perasakan dgn garam
biar mendidih dan nampak sedikit pekat




8 comments:

adda syuhada said...

cendawan ni dh la my peberet..masak rendang plk tuh...mmg makan nasi berulang2 la nih..

JaSSNaNi said...

sedappppnyaaa~ Rendang cendawan tak pernah lagi test. Sampai termenguap ni..Haaaaaa ada lagi tak? Nak pergi makn ni. hehehe

laskar pelangi said...

adessss...kecur airliur dah ni.yummy~~~-,-

Fuat Gencal said...

Hayırlı sabahlar, ellerinize, emeğinize sağlık. Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor.

Saygılar.

ieda said...

wahhh meriahh ! ;))

mia izzati said...

rendang cendawan???eh eh tak penah dengar lagi...maceh le kongsi..ish ish ish kuno betoi sy nihhh.

teratai said...

Nampak sedap je,boleh cuba masak ni:)

Muhamad anuar Marsib said...

Nampak sedap rendang Cendawan ni.. kalau ada masa nanti boleh cuba..

Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat menyambut hari raya Aidil Adha.. Saya kirimkan koleksi ucapan hari raya sms sebagai tanda ingatan dari jauh..


Koleksi SMS Ucapan Raya AidilAdha pilihan Anuar

jejak

free counters