kawan2 blogger ku (

Sunday, November 18, 2012

aji-no-moto

assalam...

dh lama x masuk n3, tetiba rasa mcm x tau cara buat post lak..hahahah
n3 ari ni kita bersantai2 je la kan...

nk cakap pasal ajinomoto
x yah diperkenalkan lg la kan..
semua org kenal apa itu ajinomoto...


haaa...siap copy paste gambar dr en google lagi..hehe

bila ckp pasal ajinomoto, akan ramai yg akan buat dialog spt:

i) eiiii...aku x mkn ajinomoto okeyyy...x elok utk kesihatan
ii) ajinomoto? ishh..x guna la..bahaya utk anak2 tau...

dan byk lg la dialog2 seangkatannya ..
sejujurnya, aku mmg guna ajinomoto dlm masakan aku....
x byk pun guna...hujung2 sudu teh je...
dan boleh rasa kelainannya

bg aku, kalo x guna ajinomoto, jgn le ckp yg ngko tu x mkn ajinomoto ye..
sgt kelakar la..sbb masa tgh ckp tu ko tgh membaham pizza hut, mekdi, kfc..
atau paling tak pun, tgh mkn kat kafe...
kalo kisahnya dlm seminggu sekali je mkn luar kira ok lg kot
tp kalo dlm seminggu sekali je masak kt umah???
nk ckp x mkn ajinomoto tu nampak mcm x jujur..

semua peniaga makanan mmg akan guna ajinomoto...
sbb apa? utk menyedapkan makanan
sbb tu makan kt kedai rasa sedap je, bila masak sendiri, rasa kureenggg

so, ayat tu perlu tukar: 'aku x guna ajinomoto la..'
lebih jujur drpd ckp 'x mkn' kan...
kalo takut bahaya pd anak2, dan mmg x nak langsung ajinomoto tu masuk dlm perut anak, silalah masak sendiri ye...

sebenarnya, penggunaan ajinomoto, garam dan gula, sama je membahayakan kalo guna secara berlebihan
ajinomoto tu adalah rasa selain manis, masam, masin dan pahit. ia ada rasa tersendiri.
sbb tu la, tanpa ajinomoto, kita tetap akan terdedah kpd kencing manis dan darah tinggi..
x guna ajinomoto, tp hentam garam dan gula sampai sehari sekilo, apekahhh???


ni adalah proses penghasilan MSG atau kita dok panggil ajinomoto
sama spt cara menghasilkn gula dan garam
perlu melalui bebrapa proses
sumber: en google


ok..dan sebenarnya juga nk bg tau
ajinomoto tu adalah jenama kpd MONOSODIUM GLUTAMAT (MSG)

tujuan n3 ni, bukan utk menggalakkan pembaca menikmati ajinomoto tanpa rasa bersalah
jauh sekali menjadi pengedar ajinomoto..huhu
mmg aku akui, byk makanna ringan terdedah dgn rasa ajinomoto yg sgt2 tinggi
mmg perlu elakkan la..
tp utk penggunaan di rumah, guna sedikit je, x jd masalah...
kalo x nk guna pun, x jd masalah tp jgn terlalu memusuhi ajinomoto atau sebenarnya mcm buat2 memusuhi je 
x perlu kata apa2 kan...


9 comments:

Hafizah Mohamad said...

salam cida...mmg aji no moto ni kalau x letak mmg x sedap masakkan...tp mak fiza mmg x boleh makan masakkan yg ada ajinomoto....kalau dia makan dia akan pening pastu perut dia mula la meragam...tp kami mmg x boleh la kalau masak2 x letak cam kureng sesuatu jer...he he he....

mama sara nur said...

selamat berhari minggu dik
pak aji-no- moto he he
ada sesetengah masakan kena gak masuk pak aji ni kan, utk menyedapkan kalu idak cam kurenggg je cuma rasanya x leh selalu kot kan org kata nanti botak heehe betul ke?

Cida de' Nuanza said...

fiza: MSG ni ni tinggi gak garamnya...mgkin mak fiza ada darah tinggi kot... kalo leh memudaratkan, lebih baik elakkan kan...

kak nuri: betul kak..ada rasa cam kureng skit kalo x letak.. pasal botak tu, x pasti le plak kak..cuba tanya org2 botak, diorg byk tak mkn ajinomoto..haha

Wen said...

hahaha wen jarang gune. tapi kalau masak sup harus ada ajinomoto. tapi kalau mami wen, die boleh je detect dish tu ade ajinomoto atau tak de. hebat betul lidah die.

JaSSNaNi said...

ha.. bagos entry ni...
sape kata akak tak guna? akakkkkk guna aji sejak kecil lagi.. alaaaaa takat rambut nak gugur tu, gugur juga walaupun bukan kerana ajinamoto.. setiap masakan akan akak guna ajinamoto,, cam cida la.. hujung2 sudu.. bukan banyak pun.. kalau pek rm1 tu leh tahan sebulan gak kot.. ikut masakan... kan... ok lah.. kesah ajinamoto ni, berbulu je tinga dengor org kata tak makan.. abis tu yg dok tapau kat kedai makan tu apa kes? depa pun nak bagi sedap boh ajinamoto gak.. bagi laris.. tak sedap sape nak beli kan.. hmmmmmm

Cida de' Nuanza said...

wen: sbb tu sy kata, ajinomoto tu adalah rasa ke5..selain rasa masam, manis, masin dan pahit. so, kalo org tu peka, dia mmg leh kesan kehadiran ajinomoto tu.. :-)



kak nani: hahahahahha... nk citer pasal rambut gugur, sebenarnya byk punca lain kan...

tp ada gak org yg x leh mkn ajinomoto sbb migrain.. ntah le ada kaitan atau tak

Azie said...

Setuju sgt dg apa yg ditulis. Kami pun ada guna ajino moto. Cuma skrg jer dah tak guna sebab dah tak beli.

Anonymous said...

Dulu-dulu memang tak gunakan ajinomoto. Tapi bila lepas khawin, mak mertua masak rasa ada umph.... skrg memanglah menggunakan pak aji ni especially bila masak sambal. kalau tak guna pasti rasa tak sedap. cuma tak lah guna banyak. sikit jek...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

betul ckp shieda tu... kalau rutin harian dah hari2 mkn kat luar jgn haraplah nak kata awak tu tak mkn ajinomoto.... boleh dikatakan dlm semua makanan segera kat m'sia ni mmg tak lari guna MSG.

ramai juga yg tak sedar.. katanya 'tak guna ajinomoto kat rumah' tapi dia tak tau bahawa KIUB AYAM, KIUB BILIS, KIUB LEMBU, SECUKUP RASA, TUMIX dan macam2 lagi perasa tambahan dlm masakan tu SEMUANYA ADALAH MSG!

jejak

free counters