kawan2 blogger ku (

Wednesday, November 28, 2012

en basil vs cik rosemary

assalam...

maaf ye pada pengunjung blog kelam malam ni...
dapur x berasap gara2 tuannya buat2 bz...
sepanjang minggu lepas, out station ke utara

minggu ni lak, ada 2-3 hari terlibat ngan MAHA...

tp aku x penah lupakan korang yg selalu jenguk ke sini tau...(agak2 ada ke?)

2-3 hari lepas, aku sgt2 mencari daun selasih a.k.a basil
sbb nk buat 1 menu dimana bahan utamanya adalah basil yg fresh..xmo yg kering

so, misi pencarian bermula
tp 1 tempat je pun..hahahha
aku trus menuju ke cold storage..
tp cari punya cari, x jumpa lak yg diikat seikat2 tu..

tp...ada jual dlm pasu comel..
x byk pun dh nama pun pasu comel..agak2 kalo aku buat kari hijau Che Mat Gebu tu, mau abis tinggal pasu ja..


alang2 terjumpa gak ngan cik rosemary, angkut le sekali, kang majuk plak..
sbb kan lom tukar pasu, aku letak je la kt atas kabinet dapur...

bila lalu ke dapur, terbias2 bau cik rosemary tu..mmg kuat betul baunya...
bila dikeringkan, rasanya 50% hilang bau dia...



yg sebenarnya, aku bukan kenal sgt ngan daun2 herba gini
kalo daun kari..daun kunyit tu kenal la..haha
sib baik kat pasu comel tu ada tag..hehe


selama ni, aku ingatkan rosemary ni spesis mcm daun basil gak..
rupanya halus2 gini..
tp baunya sgt menyengat hokeyy!!!

ok la..harap2 kedua2 daun herba ni bertahan lama la usianya kt umah aku..muehehehe!

4 comments:

khairiah khaizu said...

Cida, kat MAHA x de jual ke herba tu.....teringin juga nk pergi

Qasey Honey said...

wah bestnya memilikinya diumh...QH terigin juga nk ade pokok2 ni kt umh tp takut tbela n tjaga lak nti..hihi..memula aje rajin pastu jgn tnye la apa akan jd pd pokok tu nti..

JaSSNaNi said...

wahh.. good.. dah dapat ye.. lepas ni tak yah cari dah.. sbb dah beli pokoknya.. hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

bagus juga ada pokok herba ni kat rumah.. nak guna leh petik2 je.. hehe.. akak pun ada bwk blk dr kg daun selasih... tak tau sama ke tak ngan basil versi omputeh ni.. tp daun selasih ni tak tahan lam ye... lepas 2,3 hari dah mula nak lecuh.. mujur sempat digunakan.. hehe..

jejak

free counters