kawan2 blogger ku (

Saturday, May 25, 2013

siakap bakar bersambal

assalam...

salam hujung minggu...
minggu ni kat putrajaya sedang berlangsung Hari belia dan Jom Heboh...
tp aku yg mmg menginap di putrajaya ke luar daerah utk elakkan kesesakan manusia yg pastinya luar dr biasa....

dgn cuaca yg sgt panas...dan kesihatan diri yg x menentu, rasa x selesa nak berhimpit2 dan berkongsi ruang udara dgn ribuan manusia...

mgkin juga faktor umo...dh x muda ni kan...al maklum aja lah...hihihi

ok la...so aktiviti hari minggu spt biasa je la...masak..makan..n kuar ke daerah2 berhampiran beli brg skit2 utk stok seminggu

hari ni, mencuba try 1 menu...
mmg 1st time buat wpun bukan 1st time makan...



kalo nk ikutkan, aku lebih suka ikan bakar yg dibakar kosong atas bara...
bau nya lebih harum 

tp sekali sekala, ubah selera mkn style gini lak
yg ni aku bakar dlm oven



utk sambalnya, aku agak2 je dr apa yg penah aku mkn....

1 ekor ikan siakap (atau apa2 ikan kegemaran)- dikelar2

bahan2 kisar

10 biji cili kering- rebus dan toskan buang biji
sedikit halia
sedikit lengkuas
sebatang serai
1 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
1 sudu kecil serbuk kari ikan
1/2 bungkus pes tomyam adabi (kalo x nak letak pun xpe, tp letak sedikit air asam jawa...pes ni dh ada rasa masam)

kisar semua bahan
panaskan sedikit minyak
tumis bahan2 td sampai kering
perasakan dgn garam dan sedikit gula

letak aluminium foil atas dulang pembakar..
letak sekeping daun pisang / daun kunyit
letakkan ikan..lumurkan sambal rata2 keseluruh ikan
leh taburkan dgn hirisan bunga kantan jika suka
perapkan selama 1/2 jam sblm di bakar
bakar dgn suhu 200 darjah selama 20-30 mnt


psstttt: kesilapan nama pd pic #siakap#

2 comments:

Noh Kodiang said...

perghhhhhhhhhhhhhhhhh....terliur di kala duit suda maw kering ni...huhuhuhuhu

Dee said...

wow..sedapnya sis...terus rasa nak bawak pinggan nasi gi umah u..hihi..

jejak

free counters